Tuesday, October 03, 2006

Permohonan maaf Kuan Yew seperti juga permohonan maaf Pope Benedict XVI.

Assalamualaikum.

Melalui surat yang diutuskan oleh Pak Lah kepada Lee Kuan Yew beserta bantahan kerajaan Republik Indonesia akhirnya menteri mentor Singapura, Lee Kuan Yew telah mengutuskan permohonan maaf kepada kerajaan Malaysia khususnya perdana menteri atas kenyataan biadabnya tempoh hari.

“Saya minta maaf kerana apa yang saya katakan telah menyebabkan ketidakselesaan. Selepas sedekad hubungan bermasalah dengan pemimpin sebelum anda, perkara seperti ini tidak diingini langsung,” katanya dalam suratnya bertarikh 29 September yang diserahkan ke pejabat Abdullah di Putrajaya oleh Pesuruhjaya Tinggi Singapura ke Malaysia T. Jasudasen hari ini. Utusan Malaysia - 3 Oktober 2006.

Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew (gambar) dalam surat penjelasan kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berhubung dakwaan beliau bahawa masyarakat Cina di Malaysia dipinggirkan secara sistematik, meminta maaf kerana kenyataannya itu menyebabkan ketidakselesaan kepada Perdana Menteri. Berita Harian - 3 Oktober 2006.

Jika kita perhalusi perenggan daripada dua akhbar perdana di atas, permohonan maaf Lee Kuan Yew ini sebenarnya tiada bezanya dengan permohonan sambil lewa oleh Pope Benedict atas kebiadabannya yang mengguris hati umat islam beberapa minggu yang lalu. Permohonan maaf yang diungkapkan tanpa bersungguh-sungguh dan hanya sekadar syarat untuk memuaskan hati Pak Lah sahaja dan lebih malang lagi ianya disifatkan oleh pelbagai pihak lebih untuk mempromosikan kemenangan Singapura ke atas Malaysia dalam beberapa isu. Jika benar pun menteri mentor Singapura itu memohon maaf dan akui akan kesalahannya, ianya tidak cukup dengan hanya sekadar permohonan maaf dan kita mahu bekas ketua menteri Singapura ini memastikan bahawa ketelanjurannya tidak diulangi lagi pada masa akan datang.

Tidak perlu Lee Kuan Yew masuk campur dalam urusan negara jiran. Bagi saya adalah lebih baik jika Kuan Yew jadi seperti bekas rakan sejawatannya, Tun Dr Mahathir yang sekarang bertindak seperti nyamuk yang membingit terhadap kepincangan yang berlaku dalam kerajaan. Sebut pula tentang permasalahan dengan pemimpin yang terdahulu yang merujuk kepada Tun Dr Mahathir yang disebut dalam surat Lee Kuan Yew itu, jika tuan-tuan masih ingat Dato' Nazri Aziz pernah menyarankan kepada Tun Dr Mahathir mencontohi Lee Kuan yew sebagai menteri mentor Singapura. Tetapi sekarang ini sudah ternyata bahawa adalah lebih baik lagi Tun yang hanya menumpukan soal-soal pentadbiran dalam negaranya sendiri tanpa mahu bertindak melukakan hati negara jiran.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter