Monday, October 02, 2006

Tabiat akhbar perdana - Kalau tak baca sepenuhnya memang akan terkeliru

Assalamualaikum.

Nak cerita sedikit tentang satu tabiat buruk akhbar-akhbar perdana di negara kita yang suka sangat mengelirukan rakyat terutamanya berkenaan berita-berita yang berkaitan dengan parti pembangkang. Ianya jelas seperti tertera dalam tajuk akhbar edisi internet seperti di bawah ini.

Kelantan anjur konsert artis wanitaKOTA BHARU: Kerajaan Pas Kelantan akan menganjurkan konsert penyanyi wanita tempatan pertama di negeri ini pada 18 November depan, selepas diharamkan sejak mula mentadbir Kelantan lebih 15 tahun lalu. berita penuh Berita Harian - 2 Oktober 2006.

Dengan hanya membaca tajuk berita di bawah ini menggambarkan seolah-olah bahawa kerajaan Pas Kelantan sudah pun melonggarkan enakmen kawalan hiburan dengan menghalalkan persembahan nyanyian oleh wanita di tempat-tempat terbuka seperti yang diamalkan dalam pemerintahan Umno dan Barisan Nasional. Bagi mereka yang jenis rajin membaca tajuk berita sudah tentu akan menganggap bahawa Pas telah hilang prinsip apabila membenarkan wanita menyanyi di negeri tersebut.

Tetapi apabila kita membaca berita sepenuhnya, rupa-rupanya konsert penyanyi wanita seperti yang dimaksudkan hanyalah dilaksanakan untuk pendengaran kaum wanita dan hanya dilakukan di tempat tertutup dan dikendalikan sepenuhnya oleh kaum wanita. Saya sendiri pun apabila terbaca sahaja tajuk berkenaan, saya sudah dapat agak bahawa tajuk berkenaan sahaja disensasikan untuk menimbulkan kekeliruan.

Ini bermakna pendirian kerajaan Pas Kelantan tetap lagi seperti 15 tahun dahulu iaitu wanita dilarang memperlunakkan suaranya di khalayak ramai. Cumanya baru hari ini mereka mendapat satu mekanisma bagaimana persembahan artis wanita ini boleh disampaikan hanya kepada kaum wanita sendiri. Bagi saya ini adalah satu perkembangan yang positif bagi kerajaan di bawah pemerintahan ulama' yang membawa cara hidup islam kepada masyarakat.

posted by Lidah Penghunus @ 10:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter