Monday, September 25, 2006

Bila usaha mencegah kemungkaran dipandang ringan.

Assalamualaikum.

Hari ini saya terpanggil untuk mengulas tentang laporan akhbar hari ini yang menceritakan bagaimana tindakan seorang guru dan imam telah ditahan di lokap balai polis kerana didakwa mengambil tindakan sendiri dengan menyerbu sebuah rumah yang menjadi tempat melakukan maksiat.

"Difahamkan, ketiga-tiga lelaki tersebut mengambil tindakan sendiri kerana tidak dapat menahan sabar lagi selepas pihak Jabatan Agama Islam Negeri Johor (JAIJ) dikatakan lambat mengambil tindakan walaupun sudah lebih sebulan laporan mengenai perbuatan pasangan itu dibuat." Utusan Malaysia - 25 September 2006.

Menyentuh tentang perenggan berita di atas ini, sebenarnya masalah ini bukan sahaja berlaku pada Jabatan Agama di Johor sahaja, malahan di Selangor ini juga Jabatan Agama juga dilihat lembab dalam mengambil tindakan terhadap hal-hal sebegini. Ianya berdasarkan pengalaman seorang ustaz bagaimana beliau sendiri menelefon Jabatan Agama Islam Selangor atau JAIS berkenaan maksiat yang berlaku disebuah rumah, namun yang mengewakan beliau apabila pegawai-pegawai JAIS boleh meminta beliau datang sendiri ke pejabat mereka untuk membuat aduan. Ini bukan sekali, malahan telah banyak kali berlaku.

Jadi adalah tidak munasabah jika seseorang yang ingin membuat aduan mesti datang sendiri dari jauh ke pejabat JAIS dan jika begitu bila pula serbuan akan dibuat? Silap-silap tiba serbuan dibuat ianya akan terlewat. Di sini andaikan bahawa ustaz ini menelefon JAIS bahawa di suatu surau terdapat ceramah agama oleh seorang ustaz yang tiada tauliah ataupun ustaz itu telah disenaraihitamkan oleh kerajaan negeri Selangor. Ataupun pada bulan Ramadhan ini ada surau yang buat tazkirah semasa solat Terawikh. Saya percaya dengan pantas dan cepat penguatkuasa JAIS akan menyerbu surau-surau yang berkenaan.

Jelas di sini bahawa dalam hal-hal mencegah kemungkaran penguatkuasa agama ini begitu lambat untuk bertindak tetapi dalam soal mencegah ustaz-ustaz daripada menyampaikan kebenaran, laju sahaja mereka bertindak untuk memenuhi arahan bos mereka iaitu Umno.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   1 comments

1 Comments:

At 1:15 AM, Anonymous Anonymous said...

hendak Nahi mungkar pun PAYAH!

dhuat

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter