Thursday, October 12, 2006

Selangor maju - Untuk siapa?

Assalamualaikum.

Beberapa hari yang lalu saya agak terperanjat dengan satu pendedahan oleh berita televisyen bahawa di kawasan Tanjung Pengharapan, Pelabuhan Klang masih lagi terdapat perkampungan orang asli di tepi laut yang begitu daif. Dilaporkan bahawa hasil pencarian mereka bergantung sepenuhnya kepada hasil laut dan kesemua anak-anak mereka langsung tidak mendapat pendidikan formal seperti anak-anak yang lain.

Tidak terlintas di fakulti minda kita bahawa di negeri Selangor yang telah diisytiharkan sebagai negeri maju oleh menteri besarnya, masih lagi terdapat perkampungan orang asli yang tiada bezanya dengan penempatan pada zaman prakemerdekaan dahulu. Pada laporan akhbar hari ini pula didedahkan pula tentang kisah rumah mewah terlampau milik seorang Adun Pelabuhan Klang yang tidak pun jauh daripada penempatan orang asli itu tadi.

Menteri Besar Selangor akan meneliti laporan mengenai pembinaan banglo mewah empat tingkat milik Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pelabuhan Klang, Datuk Zakaria Deros yang dikatakan keterlaluan dan menjolok mata. Utusan Malaysia - 12 Oktober 2006.

Di sini kita tertanya-tanya. Adakah Selangor maju yang di gembar-gemburkan oleh Dato' Seri Dr Mohamad Khir Toyo selama ini hanya milik wakil-wakil rakyat Barisan Nasional beserta kroni-kroni mereka hinggakan Adun mereka mampu untuk membina sebuah banglo yang begitu mewah pada masa masih ramai lagi sebilangan rakyat yang terpinggir?

posted by Lidah Penghunus @ 11:04 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter