Tuesday, October 10, 2006

Kempen hanya dibenarkan satu hari - Bukti bahawa Umno semakin teruk.

Assalamualaikum.

Sebagai membuktikan lagi bahawa Umno semakin teruk dan makin terdesak, akhbar hari ini Pengerusi Jawatankuasa Peraturan dan Pindaan Perlembagaan UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin mencadangkan agar kempen bagi calon yang bertanding pemilihan Umno hanya dibenarkan sehari sahaja. Jika cadangan memendekkan tempoh berkempen bagi pilihanraya kampus adalah tindakan terdesak pihak pro-Umno bagi menghalang kemaraan calon yang tidak sehaluan dengan mereka, cadangan memendekkan tempoh berkempen bagi pemilihan Umno ini sudah tentulah bagi menghalang kegiatan tidak sihat terutamanya politik wang yang sekian lama telah berakar umbi dalam parti mereka.

Selain kempen, kita juga telah bersetuju untuk menukar perkataan politik wang kepada rasuah politik di dalam kod etika ini. ‘‘Dengan menggunakan perkataan rasuah politik, pengertiannya adalah luas berbanding istilah politik wang. Rasuah bukan wang semata-mata tetapi ia lebih daripada itu sebagai contoh janji pergi rombongan,’’ Utusan Malaysia - 10 Oktober 2006.

Selain daripada dilihat terdesak, cadangan ini memperlihatkan kepada kita betapa celarunya Umno sekarang ini yang dipimpin oleh Pak Lah. Dalam masa MT telah membuat keputusan untuk menangguhkan pemilihan sehingga selepas pilihanraya umum sepatutnya kerisauan tentang kempen serta pemilihan parti tidak lagi timbul. Namun begitu itulah bagaimana degil dan keras kepalanya ahli-ahli bagi parti yang memperjuangkan assabiah ini. Ianya dapat dikuatkan lagi melalui perenggan akhbar di bawah ini;

‘‘Sebelum ini kempen tidak dibenarkan tetapi orang tetap berkempen. Oleh itu saya telah mengesyorkan supaya kempen dibenarkan tetapi dalam bentuk yang lebih terbatas dan terurus. Tempohnya hanya sehari. Utusan Malaysia - 10 Oktober 2006.

Sebenarnya buatlah apa sahaja peraturan saya percaya masalah dalaman Umno ini tidak akan dapat diselesaikan dengan mudahnya. Dalam soal mengehadkan tempoh berkempen misalnya, kalau dah politik wang atau rasuah politik ini berdarah daging dalam tubuh badan mereka maka pelbagai cara lagi akan digunakan oleh mereka untuk tujuan itu. Oleh itu sempena Nuzul Quran iaitu hari turunnya al quran yang menjadi petunjuk kepada orang-orang yang bertaqwa maka adalah lebih baik Umno itu dikembali dasarnya kepada al quran dan sunnah yang memandu manusia ke arah kebaikan.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter