Sunday, October 08, 2006

Ragut: penjara 14 tahun dan sebatan; Alahai ringannya

Assalamualaikum.

Bila terbaca tentang berita akhbar hari ini iaitu cadangan untuk menaikkan hukuman bagi kesalahan peragut daripada tujuh tahun kepada maksimum 14 tahun dan sebatan apabila jenayah itu diklasifikasikan sebagai jenayah merompak, saya teringat tentang kisah dua orang banduan yang paling lama dipenjarakan iaitu lebih 30 tahun yang dibebaskan baru-baru ini yang kisahnya masih lagi menjadi perhatian pihak akhbar pada hari ini. Mereka menceritakan bagaimana kekoknya dan tidak selesanya mereka menjalani kehidupan di luar setelah 30 tahun terkurung di penjara.

Apa yang ingin saya sebutkan inilah sebaik-baiknya hukuman yang diturunkan oleh Allah kepada manusia berbanding hukuman yang dicipta oleh manusia sendiri. Andaikan jika 30 tahun dahulu hukum hudud dilaksanakan dan kedua-dua banduan ini menerima hukuman potong tangan daripada mahkamah yang adil. Yang pertama mereka tidak perlu dipenjara dan dipisahkan dengan keluarga dengan sebegitu lama dan yang keduanya hukuman ini akan menjadi pengajaran kepada orang ramai tentang akibat melakukan jenayah. Tidaklah jadi seperti hari ini yang mana kejidian jenayah semakin meningkat kerana manusia tidak takut untuk melakukan jenayah atas sebab hukumannya yang tidak menggerunkan.

Yang paling penting sekali ialah tujuan melaksanakan hukuman yang diturunkan oleh Allah ini bukan kerana bentuk hukumannya sahaja tetapi adalah tanda taat pemerintah kepada suruhan Maha Pencipta yang memerintahkan kita untuk berhukum dengan hukum yang diturunkan-Nya. Seberat mana pun hukuman yang dilaksanakan tetapi jika tidak bersumberkan al quran dan hadis pun adalah tidak berguna kerana tiada keberkatan yang diperolehi.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter