Wednesday, October 18, 2006

Tahanan ISA akhirnya dibebaskan.

Assalamualaikum.

Saya mendapat berita tentang pembebasan beberapa tahanan ISA termasuk anak Tok Guru Nik Aziz selepas berbuka puasa tadi melalui SMS yang dikirimkan oleh seorang sahabat. Sebaik sahaja selesai solat sunat Terawikh saya terus ke kafe siber untuk mengetahui berita seterusnya. Apabila buka sahaja Harakahdaily gembira dan terharu rasanya apabila membaca berita tentang pembebasan mereka yang telah lama ditahan kerana dituduh sebagai anggota kumpulan pengganas serta melihat gambar-gambar yang merakam detik-detik Nik Adli Nik Aziz pulang ke rumah, pulang ke pangkuan keluarga termasuk anak-anak serta isterinya.



Dan insan yang paling gembira sekali dengan berita ini tentulah ahli keluarga terdekat beliau sendiri termasuk anak-anak dan isteri yang hampir lima tahun telah dipisahkan dengan bapa atau suami mereka. Lebih-lebih seminggu lagi umat Islam akan menyambut hari raya aidulfitri maka akan bermaknalah aidulfitri tahun ini bagi keluarga mangsa tahanan ISA yang dibebaskan ini. Tidaklah lagi mereka sekeluarga terpaksa menyambut aidulfitri di Kem Kemunting dengan hanya diberi peluang bersua muka di tabir kaca beserta komunikasi yang terhad.

Dengan pembebasan mereka yang dituduh sebagai anggota Kumpulan Militan Malaysia yang sehingga saat ini belum lagi dibuktikan di mahkamah, maka bolehlah dikatakan bahawa penahanan mereka oleh kerajaan selama hampir enam tahun ini hanyalah sia-sia dalam erti kata yang lain ditahan dan dikurung saja-saja tanpa apa-apa motif dan dibebaskan ikut suka. Walaupun kita menyambut baik langkah pembebasan mereka ini namun ianya tidaklah membawa erti bahawa kerajaan telah pun berlaku adil sepenuhnya kerana yang pertama mereka sepatutnya sudah lama dibebaskan kerana tidak dibuktikan bersalah dan keduanya akta zalim ISA beserta peruntukannya yang membolehkan menahan tanpa bicara mana-mana individu yang dikehendaki masih lagi belum dihapuskan. Bila-bila masa sahaja kerajaan boleh menggunakan akta ini untuk menjaga survival politik mereka

Oleh itu perjuangan kita khususnya Gerakan Mansuhkan ISA atau GMI sebenarnya belum lagi berakhir dan haruslah diteruskan sehingga ISA ini dihapuskan atau sekurang-kurangnya beberapa perkara yang tidak adil tentangnya dikaji semula.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter