Friday, November 10, 2006

Kerajaan yang menzalimi rakyat negara lain juga ditolak oleh rakyat.

Assalamualaikum.

Kekalahan Parti Rupublikan yang dipimpin oleh Presiden Bush beberapa hari yang lepas telah membuktikan kepada kita bahawa rakyat bukan sahaja akan menolak sesebuah pemerintah atau kerajaan yang menzalimi rakyat mereka sendiri, malahan rakyat sesebuah negara itu juga akan menolak kerajaannya yang didapati menzalimi rakyat di negara lain. Ianya merujuk kepada dasar luar Bush yang kita tahu selama ini telah banyak mendatangkan penderitaan kepada rakyat di negara yang mereka campurtangan dalam aspek ketenteraan atas alasan kononnya untuk memulihkan demokrasi serta mengekang keganasan terutamanya di negara Iraq yang sekarang ini masih lagi belum pulih.

Sebenarnya rakyat Amerika Syarikat menentang kezaliman yang dilakukan kerajaan mereka kepada negara lain juga adalah disebabkan kepentingan juga keselamatan mereka sendiri. Kerana dasar luar Amerika yang terlalu keras ini jugalah yang akan mengundang serangan-serangan daripada mereka yang dizalimi terhadap rakyat Amerika sama ada di dalam ataupun di luar negara. Maka dengan itu Selasa yang lepas rakyat Amerika telah pun memberi pengajaran kepada kerajaan mereka daripada Parti Republikan.

Jadi apa yang perlu kita renungkan di sini jika rakyat Amerika boleh mengubah parti pemerintah mereka atas sebab dasar pemerintah mereka yang zalim terhadap rakyat negara lain, mengapa rakyat di negara kita yang sekarang ini jelas dizalimi kerajaan BN sendiri dengan kenaikan harga minyak, tarif elektrik dan yang terbaru tarif air tidak boleh membuat perubahan dalam pilihanraya akan datang?

posted by Lidah Penghunus @ 4:12 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter