Thursday, April 19, 2007

Anwar tanya tu jawablah Najib

Assalamulaikum.

Dalam akhbar Berita Harian diletakkan tajuk "Najib tidak takut dikait isu Altantuya" Dalam akhbar Utusan Malaysia pula tajuknya berbunyi "Najib jawab tohmahan -- TPM selar pembangkang kaitkan dirinya dengan kes Altantuya" Namun apabila kita membaca kedua-duanya bukannya penjelasan seperti yang dikehendaki oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim dalam ucapan beliau sebelum ini, sebaliknya ianya bolehlah dikatakan dolak-dalik daripada Najib yang cuba untuk laro daripada menjawab tuduhan;

“Kalau nak mengaitkan saya dengan Altantuya, tuduhlah...saya tidak takut. Polis, AG (Peguam Negara) dan Perdana Menteri (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) tahu perkara sebenar,” katanya ketika berucap merasmikan jentera Pilihan raya Barisan Nasional (BN) di sini, malam tadi.
Timbalan Perdana Menteri berkata, beliau tidak suka menyerang (balas) peribadi seseorang kerana tidak mahu mengaibkan anak dan isteri orang yang melemparkan pelbagai fitnah terhadapnya.
“Jangan tipu rakyat. Saya tidak sentuh soal peribadi dia. Kalau nak sentuh, saya boleh... tapi saya tidak mahu aibkan dia lagi kerana kita tahu dia ada anak bini.”
Tapi jangan tuduh sewenang-wenangnya, (kerana) kita lawan ikut cara politik,” Berita Harian - 19 April 2007.

Sepatutnya kalau benar tidak bersalah beliau kenalah beri penjelasan seperti yang dikehendaki, tidak usahlah nak berdolak-dalik. Kalau beliau kata Perdana Menteri dan Peguam Negara lebih mengetahui hal yang sebenar, kita rakyat Malaysia juga ingin tahulah hal yang sebenar. Ini bukan soal kita menyerang peribadi beliau tetapi kita mahu Najib beri penjelasan kepada rakyat lebih-lebih lagi beliau sebagai Timbalan Perdana Menteri, orang nombor dua berkuasa di negara ini. Namun apa yang kita baca dalam akhbar berkenaan tiba-tiba pula isu lama dimainkan oleh Najib berkenaan Dato' Seri Anwar;

Menurutnya, Anwar yang pernah menjadi Menteri Kewangan, bertanggungjawab terhadap kejatuhan ekonomi negara pada tahun 1998 kerana mengikut telunjuk Dana Kewangan Antarabangsa (IMF).
Ekoran tindakan itu, tambahnya, kerajaan terpaksa campur tangan bagi mengelakkan daripada negara menjadi bangkrap.
Dalam pada itu, beliau menegaskan, BN bukan sebuah parti yang memainkan politik perkauman seperti parti pembangkang.
Tindakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang meletakkan calon Melayu di Ijok, jelasnya, mem- buktikan parti pembangkang itu secara terang-terangan memainkan politik perkauman. Utusan Malaysia - 19 April 2007.


Sedangkan isu berkenaan Dato' Seri Anwar sudah pun memberi penjelasan tentang isu berkenaan, beliau juga pernah mengkritik IMF atas dasarnya yang menindas negara-negara miskin. Berkenaan politik perkauman yang didakwa oleh Najib, ianya tidak timbul kerana itu adalah hak PKR untuk meletakkan mana-mana calon dalam Pilihanraya Kecil Dun Ijok. Kalau Najib katakan perkauman mengapa BN tidak letakkan calon Melayu yakni Umno dalam Pilihanraya Kecil Dun Machap yang lalu?

posted by Lidah Penghunus @ 10:00 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter