Thursday, April 12, 2007

Hari ini Dun Machap, akan datang Dun Ijok.

Assalamualaikum.

Hari ini adalah hari pembuangan undi bagi Pilihanraya Kecil Dun Machap, walaupun DAP diletakkan sebagai calon bagi menentang calon BN, namun kita tetap juga ingin tahu apakah keputusannya, adakah BN akan menang besar pada kali ini setelah mengerahkan segala kekuatan mereka di sana? Atau adakah DAP yang akan merampas kerusi Dun Machap setelah memainkan isu peyokong mereka dipukul oleh penyokong BN? Dan kita juga ingin tahu sejauhmanakah isu kenaikan harga minyak dan tol yang dianggap BN sebagai tiada kena-mengena dengan kepentingan tempatan boleh mengurangkan undi bagi BN di sana? Apapun ianya akan diketahui selewat-lewatnya tengah malam ini.

Saya tinggalkan dahulu berkenaan Pilihanraya Kecil Machap ini. Dalam pada berjalannya proses membuang undi di Dun Machap, akhbar hari ini Menteri Besar Selangor, Dato’ Seri Dr. Mohamad Khir Toyo menyatakan bahawa BN negeri itu sedia dicabar serta mengalu-alukan mana-mana parti pembangkang yang ingin bertanding dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Ijok, Selangor pada 28 April ini.

Menurut Menteri Besar Selangor itu, BN sudah bersiap sedia menghadapi pertandingan dengan semangat dan keyakinan tinggi untuk memenangi pilihan raya tersebut dengan majoriti yang lebih tinggi.
Pada masa sama katanya, calon BN yang akan diumumkan diyakini dapat terus membangunkan kawasan Ijok yang mempunyai seramai 12,272 pemilih itu.
“Kita akan menghadapi mana-mana parti pembangkang yang hendak bertanding. Begitu juga dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR). “Kita mengalu-alukan pertandingan dan akan berdepan dengan mereka, Utusan Malaysia - 12 April 2007.


Terdetik di fakulti minda saya bahawa kenyataan dan keyakinan itu ditunjukkan oleh Khir Toyo di kala dalam fikirannya telah terbayang bantuan-bantuan daripada BN Pusat, kerajaan pusat serta beberapa kementerian, beberapa agensi kerajaan dan tidak ketinggalan media-media yang akan membantu jentera BN di Ijok kelak. Cuba jika tiada semua itu, saya tidak fikir yang Datuk Seri Khir Toyo akan seyakin begini lebih-lebih lagi apabila tokoh korporat ternama, Tan Sri Khalid Ibrahim antara yang tersenarai sebagai calon PKR untuk menentang calon BN di sana.

posted by Lidah Penghunus @ 4:48 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter