Wednesday, April 11, 2007

Suara budak suruhan BN di Dun Machap.

Assalamualaikum.

Akhbar hari ini memetik pandangan salah seorang ahli akademik berkenaan pilihanraya Dun Machap. Pada pemulaannya kenyataan Prof Madya daripada UiTM ini menunjukkan bahawa beliau memberikan ulasan sebagai ahli akademik. Namun apabila membaca peranggan yang seterusnya jelaslah ahli akademik ini juga adalah jentera Barisan Nasional di kalangan ahli akademik universiti yang dipergunakan untuk memenangkan BN di sana. Ini diperkuatkan lagi apabila pandangan Prof ini dimuatkan bawah tajuk "Najib yakin BN menang besar"

Pada masa yang sama, katanya, parti politik yang bertanding tidak seharusnya bersikap sambil lewa sebaliknya perlu berusaha kuat memastikan sokongan daripada pengundi.
Norhayati berkata, bahawa dalam sesuatu pilihan raya kecil, parti yang mengetengahkan isu luar dan bukan masalah tempatan semasa berkempen, menunjukkan ketidakmatangannya daripada segi mendapatkan sokongan pengundi.
“Seperti jugalah, kalau ada masalah dalam rumah tangga kita, kenapa kita nak bawa masalah lain dalam rumah tangga kita,” Utusan Malaysia - 11 April 2007.


Di sini saya ingin mengulas sedikit tentang kenyataan Prof ini yang mengaitkan isu di Machap dengan masalah dalam rumah tangga, di sini beliau tidak boleh menolak bahawa dalam sesuatu permasalahan dalam rumah tangga juga berpunca daripada masalah luaran. Misalnya permasalah penyakit sosial di luar rumah boleh mempengaruhi kelakuan sesebuah anggota dalam keluarga, masalah kenaikan harga barangan keperluan dan kos hidup juga boleh menjejaskan kehidupan sesebuah keluarga. Maka untuk menjadikan sesebuah keluarga yang hormoni persekitaran di luar itu juga harus diperbaiki. Begitulah juga di Dun Machap.

Jika benar-benar ahli akademik yang berpangkat Prof itu ingin memberikan pandangan beliau secara akademik maka beliau juga harus menegur sikap parti pemerintah yang mempergunakan segala macam kekuatan untuk berhadapan dengan pembangkang di Dun Machap. Ibarat sebuah keluarga yang ingin menghapuskan seekor tikus di rumah mereka, adalah tidak patut jika habis segala pasukan kawalan serangga, jabatan haiwan, bomba dan penyelamat, polis, tentera, JPA3 termasuk FRU dikerahkan untuk membunuh tikus yang seekor itu.

posted by Lidah Penghunus @ 12:56 PM   1 comments

1 Comments:

At 10:38 AM, Blogger Unknown said...

Tak sangka la, blog yg saya tgk hari2 ni, rupaya boleh jumpa tuan dia semalam...

Anyway keep it up, biarpun saya tgk org tak letak comment sangat, tapi ttp ada visitor gak..

wassalam

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter