Tuesday, April 03, 2007

Gerakan dah 'ikat' Keng Yaik dahulu

Assalamualaikum.

Ahad yang lepas di bawah tajuk 'Ahlan washlan Keng Yaik' saya telah menyebut bahawa tidak mustahil Keng Yaik yang bersara ahad ini akan mengikut jejak langkah Tun dalam mengkritik kerajaan dan parti yang memerintah.

Rupa-rupanya tajuk Ahlan wasahlan Keng yaik yang saya gunakan tempoh hari menimbulkan rasa kurang senang kepada salah seorang pembaca yang tidak diberitahu siapakah dia. Beliau menghantar mesej memberitahu bahawa tajuk yang gunakan amat-amat tidak sesuai kerana jelas beliau ahlan wasahlan bermaksud selamat datang.

Biarlah saya perjelaskan sedikit di sini. Yang pertamanya ini adalah penulisan politik yang penuh spekulasi dan jangkaan. Yang keduanya maksud ahlan washlan di sini ialah mengalu-alukan jika Keng Yaik akan turut bertindak seperti Tun Dr Mahathir yang menegur kepimpinan negara yang didapati tidak betul. Dan saya yakin ianya tidak menyentuh sensitiviti umat Islam. Melainkan jika saya memberi ucapan Assalamualaikum kepada pemimpin parti Gerakan yang baru-baru ini telah mengguris perasaan umat Islam. Apapun saya tetap mengharapkan teguran daripada pembaca blog Lindunganbulan ini jika ada sesuatu yang tidak betul.

Kembali kepada tajuk di atas tadi, akhbar hari ini Gerakan akan melantik Datuk Seri Dr. Lim Keng Yaik sebagai penasihat kebangsaan parti berkenaan setelah beliau berundur kelak. Nampaknya seolah-olah Gerakan dapat menghidu dan khuatir jika Keng Yaik cenderung untuk mengikut jejak langkah rakan seperjuangan dalam BN dahulu iaitu Tun Dr Mahathir. Maka untuk langkah keselamatan, bekas presiden mereka ini akan dilantik menjadi penasihat. Cumanya kita tidak tahu sejauh mana kuasa penasihat yang akan dilantik nanti, sejauh mana kata-kata tuan penasihat akan didengari oleh mereka yang memegang kepimpinan gerakan kelak.

posted by Lidah Penghunus @ 1:05 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter