Thursday, March 29, 2007

ISA dan Guantanamo - Tidak sama tetapi serupa.

Assalamualaikum.

Mengulas satu akhbar hari ini yang menyebut menyentuh tentang kem tahanan ISA dan kem Guantanamo;

Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak boleh disamakan dengan Pusat Tahanan Teluk Guantanamo di Cuba yang menempatkan mereka yang disyaki pengganas antarabangsa oleh Amerika Syarikat, kata Setiausaha Parlimen Kementerian Luar, Ahmad Shabery Cheek.
Setiausaha Agung Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan bekas Presiden Amerika, Bill Clinton pernah mencadangkan Pusat Tahanan Teluk Guantanamo itu ditutup tetapi kita tidak pernah mendengar perkara sama digesa ke atas pusat tahanan ISA.
"Pelbagai badan hak asasi manusia seluruh dunia juga mendesak supaya kem tahanan Guantanamo ditutup, tetapi tidak ada pula kedengaran desakan serupa oleh mereka supaya ISA dihapuskan Berita Harian - 29 Mac 2007.

Kalau pun Ahmad Shabery Cheek mengatakan kem tahanan ISA di negera kita tidak sama dengan kem Guantanamo di Cuba sana namun beliau tidak boleh menolak bahawa ianya adalah hampir serupa dengan kem tahanan milik tentera Amerika itu kerana sudah jelas peruntukkan tahanan tanpa bicara adalah sesuatu yang bertentangan dengan Islam dan hak asasi manusia.

Memang benar kem ISA di Kemunting tidaklah sampai ada kes yang menghina naskah al quran namun kita telah mendengar sendiri rintihan daripada bekas-bekas tahanan ISA bagaimana mereka telah diperlakukan dengan begitu kejam sekali sama seperti yang dilakukan terhadap penghuni kem Guantanamo. Mereka ini kebanyakannya terdiri daripada mereka yang menyertai perjuangan untuk menegakkan hukum Islam di negara ini melalui saluran demokrasi namun dituduh ingin menumbangkan kerajaan secara militan, ditahan tanpa bicara dan dikurung serta diseksa sesuka hati. Akibatnya bukan sahaja diri mereka sahaja yang terseksa, keluarga-keluarga mangsa kezaliman ISA ini juga turut merasai penderitaan.

Jika Sdr Shabery Cheek mengatakan bahawa belum ada suara bantahan daripada pelbagai NGO di peringkat antarabangsa terhadap ISA tetapi ianya telah pun dibantah oleh pelbagai NGO di negara ini dan sudah ada permintaan agar kem Kemunting ini ditutup. Dan kita juga percaya NGO diperingkat antarabangsa juga turut menentang kaedah tahanan tanpa bicara yang jelas melanggar norma-norma kemanusiaan ini. Kerana bila namanya kezaliman, dalam apajua bentuk sekalipun ianya tetap zalim dan dilarang oleh Islam.

posted by Lidah Penghunus @ 12:40 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter