Thursday, March 15, 2007

Kerajaan tidak akan terpengaruh dengan kajian yang berkaitan dengan rasuah - Najib

Assalamualaikum.

Baru-baru ini satu lagi organisasi telah membuat kaji selidik berkenaan dengan rasuah dan mendapati rasuah di Malaysia semakin buruk tahun ini berbanding dengan tahun lalu. Tahun lepas kita juga telah didedahkan tentang peningkatan amalan rasuah di negara ini oleh TI-Malaysia. Sebagai mengulas hasil kajian berkenaan akhbar hari ini Datuk Seri Najib menyatakan bahawa kerajaan tidak akan terpengaruh dengan sebarang kaji selidik yang menggambarkan indeks rasuah di negara ini semakin tinggi.

Menurut beliau, indeks rasuah tersebut menggunakan metodologi yang tidak diketahui sedangkan kerajaan telah lama berusaha keras memerangi jenayah rasuah daripada berleluasa.
“Banyak perkhidmatan seperti ini ada dalam pasaran dan kita tidak tahu kaedah metodologi yang digunakan.
“Ini mungkin masalah persepsi yang kita hadapi,” kata beliau pada sidang akhbar Majlis Penyerahan Sumbangan Mangsa Banjir daripada warga awam Kementerian Pertahanan dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di sini hari ini. Utusan Malaysia – 15 Mac 2007.

Apa yang menghairankan kita apabila sesuatu hasil kaji selidik itu menggambarkan sesuatu yang baik kepada kerajaan Barisan Nasional, mereka akan menerimanya pula, tidak pula mereka persoalkan tentang metod-metod kajian yang membawa kepada hasil kajian. Malahan siap diuar-aurkan lagi dalam media massa.

Di sini kita lihat kepada realiti semasa pun cukuplah menunjukkan kepada kita bagaimana teruknya amalan rasuah di negara kita hingga ke tahap ketua pengarah BPR sendiri didakwa atas salah laku rasuah. Sepatutnya hasil-hasil kaji selidik ini diambil oleh Najib dan kerajaan Barisan Nasional sebagai muhasabah dan berusaha untuk memperbetulkan segala kelemahan yang berlaku. Bukannya terus mempersoalkannya.

Menyentuh tentang dakwaan rasuah ini juga saya agak tertarik dengan komen bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir tentang isu dakwaan rasuah terhadap ketua pengarah BPR dan timbalan menteri dalam negeri yang disiarkan dalam akhbar yang sama;

Ditanya mengenai isu Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Mohd. Johari Baharom dituduh menerima sogokan lebih RM5 juta untuk melepaskan tiga orang suspek yang ditahan di bawah Ordinan Darurat, Dr. Mahathir yakin Timbalan Menteri itu bersih daripada dakwaan tersebut.
Dr. Mahathir berkata: ‘‘Datuk Johari... jangan bimbang, dia bersih tidak ambil satu sen pun, dia bersih sepenuhnya dan tidak akan didapati bersalah.’’ katanya.

Apa yang dapat saya rasakan kenyataan Tun yang dipetik pada perenggan akhir petikan akhbar di atas seolah-olahnya sesuatu yang bernada sinis kepada Datuk Johari. Sebagaimana yang kita tahu bahawa Datuk Johari baharom adalah Ketua Umno Bahagian Kubang Pasu. Jika tuan-tuan masih ingat pada tahun lepas Tun telah gagal dalam cubaannya mendapatkan tempat sebagai perwakilan Umno Bahagian Kubang Pasu melalui pemilihan dalam mesyuarat agung Umno bahagian. Ekoran daripada itu Tun telah mendakwa terdapatnya unsur-unsur rasuah dan ugutan dalam usaha menghalang beliau daripada menjadi perwakilan ke perhimpunan agung Umno tahun lepas.

posted by Lidah Penghunus @ 12:57 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter