Saturday, March 10, 2007

Ikan busuk bermula daripada kepala.

Assalamualaikum.

Akhbar hari ini perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu anggota-anggota perkhidmatan awam memperbetulkan persepsi rakyat yang kurang elok terhadap mereka.

Menurut Perdana Menteri, berdasarkan kepada laporan Transparency International, kedudukan Malaysia dalam hal-hal berkaitan persepsi rakyat masih kurang baik khususnya terhadap agensi dan perkhidmatan awam.
Beliau berkata, usaha bagi memperbaiki persepsi kurang elok orang ramai terhadap perkhidmatan dan agensi kerajaan bukan mudah kerana ia mengambil masa yang lama.
‘‘Persepsi bukan satu perkara yang boleh dihilangkan dengan cepat. Ia tidak dapat dihilangkan dalam masa satu hari, bahkan dalam masa setahun pun tak dapat,” Utusan Malaysia - 10 Mac 2006.


Berkenaan dengan isu ini saya teringat akan satu ungkapan yang berbunyi "Ikan busuk bermula daripada kepala" ungkapan ini juga baru beberapa hari lepas diungkapkan oleh GERAK dan IMPAK dalam memonya berkenaan kes penyelewengan. Mengambil hikmah daripada ungkapan ini maka segala kepincangan yang berlaku dalam perkhidmatan awam yang menyebabkan institusi berkenaan kurang dipercayai ianya sudah tentulah bermula daripada kepala atau ketua mereka sendiri.

Dalam amalan rasuah misalnya, jika penjawat awam di peringkat rendah melihat pemimpin tertinggi dan menteri yang pendapatannya agak tinggi pun cenderung untuk mengamalkan rasuah apatah lagi mereka yang berpendapatan rendah. Berdasarkan pengalaman saya sendiri memang ramai sebenarnya penjawat-penjawat awam yang berhati mulia, bencikan kezaliman serta penyelewengan termasuk yang dilakukan oleh 'bos' mereka sendiri. Namun oleh kerana sikap atau dasar pemimpin atasan mereka yang zalim dan korup maka mereka juga turut dipandang serong oleh masyarakat awam. Ini khusus kepada penjawat awam di jabatan-jabatan tertentu seperti polis dan beberapa agensi penguatkuasaan.

Dalam hal ini juga saya pernah mendengar ada orang berkata bahawa untuk menghindarkan bau busuk itu merebak keseluruh ikan berkenaan maka kepalanya haruslah dibuang terlebih dahulu barulah dapat diselamatkan badannya. Maka fahamlah kita di sini bahawa tidak ada cara lain melainkan rakyat perlu bangkit menolak Barisan Nasional pada pilihanraya akan datang. Jika Barisan Nasional yang sudah 'busuk' ini dapat disingkirkan daripada pemerintahan negara insya-Allah pentadbiran negara akan dapat dipulihkan.

posted by Lidah Penghunus @ 5:14 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter