Wednesday, February 28, 2007

Pembangkang Dun Kelantan cuba jadi pengacau kepada kerajaan negeri.

Assalamualaikum.

Peranan pembangkang seperti yang kita maklum adalah penyemak dan pengimbang kepada tindak-tanduk parti pemerintah tidak kira sama ada parti yang memerintah itu BN atau pun Pas, kerajaan pusat mahupun kerajaan negeri. Pas sebagai pemerintah di negeri Kelantan juga memerlukan kehadiran Umno sebagai pembangkang untuk memastikan segala tindakan kerajaan negeri menguntungkan rakyat.

Namun semalam pembangkang di Kelantan cuba untuk menjadi pengacau kepada parti pemerintah apabila sengaja menggagalkan rancangan kerajaan negeri untuk meminda Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan bertujuan mencetak semula Perlembagaan Negeri. Sedangkan pindaan tersebut adalah baik untuk melicinkan pentadbiran negeri malahan diakui sendiri oleh pembangkang. Namun oleh kerana alasan yang remeh mereka bertindak untuk menggagalkannya.

Tindakan kita itu sebagai isyarat bahawa kerajaan negeri tidak mempunyai wibawa untuk meminda perlembagaan. Kita tidak menentang kandungan usul itu, tetapi memilih tidak mengundi kerana BN tidak diajak berunding sewajarnya.
"Kalau Pas sedar mereka tidak cukup wibawa, tidak cukup undi, harus ada perundingan. Saya hanya diberitahu oleh Exco berkenaan, beberapa minit sebelum usul itu dibentangkan," katanya. Berita Harian – 28 Febuari 2007.

Hanya kerana alasan yang remeh mereka sebenarnya telah membuang masa kerajaan negeri yang terpaksa membawa usul berkenaan ke persidangan yang seterusnya sedangkan banyak lagi perkara-perkara penting yang harus diselesaikan pada persidangan yang seterusnya. Jika mereka mendakwa kerajaan Pas Kelantan tidak berbincang dengan pembangkang sebelum membentang sesuatu usul adakah kerajaan pusat selama ini berbincang dengan pembangkang dalam membuat sesuatu keputusan yang melibatkan kepentingan rakyat?

Di Dewan Rakyat pun Pas sebagai pembangkang tetap menyokong jika sesuatu usul yang dikemukakan oleh kerajaan pusat itu baik untuk rakyat dan Negara. Walaupun beza Pas dan Umno di negeri Kelantan hanya satu kerusi Dun namun Pas tetap pemerintah di negeri berkenaan dan Tok Guru Nik Aziz sebagai ketua negeri. Maka tidak sepatutnya mereka menjadi pengacau kepada pentadbiran negeri hanya semata-mata untuk menunjukkan bahawa mereka itu kuat dan kononnya kerajaan negeri sudah hilang kewibawaan.

posted by Lidah Penghunus @ 1:44 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter