Thursday, February 15, 2007

PTPTN mahu jadi Along?

Assalamualaikum.

Akhir-akhir ini perhatian ditumpukan kepada isu Along atau pemberi pinjaman wang tanpa lesen atas tindakan mereka yang semakin melampau ketika ini. Pelbagai cadangan yang diberikan untuk mengatasi masalah ini antaranya ialah turut mendakwa sekali mereka yang meminjam wang dengan Along.

Antara ciri-ciri Along yang bersikap cekik darah ini ialah mereka akan menaikkan kadar faedah kepada peminjam yang lewat membayar balik pinjaman. Dalam akhbar hari ini sebuah badan yang memberi pinjaman bagi tujuan pembiayaan pendidikan PTPTN menyatakan bahawa mereka akan menaikkan kadar faedah kepada para peminjam yang gagal menjelaskan hutang dehgan PTPTN.

Peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang masih gagal menjelaskan tunggakan hutang selepas disenarai hitam, boleh dikenakan kadar faedah tambahan sekali ganda berbanding tiga peratus sekarang.
“Tiada had siling ditetapkan, tetapi faedah tambahan itu mesti lebih daripada kadar tiga peratus kos pentadbiran yang dikenakan sekarang,” Berita Harian – 15 Febuari 2007.

Nampaknya PTPTN pun mahu mengikut jejak langkah Along yang menaikkan kadar feadah yang jelas haram serta menindas itu.

posted by Lidah Penghunus @ 12:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter