Monday, February 12, 2007

Samy Vellu kesal dituduh ‘orang jahat’

Assalamualaikum.

Akhbar hari ini menteri Kerja Raya, Datuk Seri Samu Vellu menyatakan kekesalannya kerana dilabel sebagai ‘orang jahat’ yang menetapkan kadar Tol lebuhraya di negara ini. Sebaliknya beliau menjelaskan bahawa setiap kadar Tol di negara ini bukan diputuskan oleh kementeriannya tetapi di dalam kabinet.

Ramai yang ingat saya orang jahat kerana mereka ingat saya yang membuat keputusan menetapkan harga tol dan memberi masalah kepada orang ramai.
“Segala keputusan berkaitan kadar tol dibawa dalam mesyuarat Kabinet dan bukan saya yang menetapkannya,” tegas beliau
Samy Vellu menjelaskan, keputusan yang dibuat oleh Kabinet mengenai kadar tol di sesebuah lebuh raya akan diserahkan kepada kementeriannya untuk dilaksanakan.
Beliau berkata, pihaknya juga turut mengambil kira pandangan masyarakat jika kerajaan ingin menaikkan harga tol di lebuh raya tertentu. Utusan Malaysia – 12 Febuari 2006.

Jelasnya di sini bahawa bukan Samy sahaja yang jahat, malahan orang-orang dalam kabinet Pak Lah pun turut jahat kerana membuat keputusan yang membebankan rakyat. Persoalannya lagi benarkah pihak kerajaan mengambil kira pandangan masyarakat sebelum melaksanakan sesuatu kadar Tol? Sedangkan kita tidak fikir bahawa rakyat akan menerima keputusan yang melibatkan duit poket mereka ini. Bantahan rakyat terhadap kadar Tol melalui siri-siri demonstrasi juga mendapat layanan yang buruk daripada mereka. Jadi adakah boleh dikatakan bahawa keputusan mereka ini mengambil kira pandangan rakyat?

Samy juga menyelar tindakan segelintir pihak terutamanya parti pembangkang yang disifatkan seperti kanak-kanak apabila setiap keputusan kerajaan dibantah oleh mereka.
“ Mereka berkata seperti kanak-kanak kerana tidak memahami mengapa kerajaan membuat keputusan itu dan kerajaan juga mengambil kira pandangan rakyat dalam membuat sesuatu keputusan,” Utusan Malaysia – 12 Febuari 2006.

Biarlah Tok Samy ini hendak kata pembangkang ini seperti kanak-kanak atau apa juga label kerana yang pastinya apa yang kita suarakan ini datangnya dari rintihan serta suara hati rakyat yang banyak menerima kesan daripada siri-siri kenaikan ini.

posted by Lidah Penghunus @ 12:47 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter