Wednesday, January 31, 2007

Warga kota tak yakin pengangkutan awam

Assalamualaikum.

Akhbar hari ini Penyelidik Institut Pengangkutan Malaysia (Mitrans) Universiti Teknologi Mara (UiTM) mendedahkan bahawa Tahap penggunaan pengangkutan awam di ibu negara adalah antara yang paling teruk di dunia. Menurut kajian berkenaan perkara ini berlaku kerana perkhidmatan yang teruk antaranya kekurangan kekerapan atau kegagalan menepati jadual perjalanan.

Rosena berkata, kajian pada 1985 mendapati 34 peratus penduduk Kuala Lumpur menggunakan pengangkutan awam tetapi berkurangan kepada 16 peratus pada 2003 walaupun kerajaan menggalakkan penggunaan pengangkutan alternatif.
Katanya kebanyakan bandar raya utama dunia bergantung kepada kereta api sebagai pengangkutan awam utama, umpamanya di Jepun, 80 peratus penduduk Tokyo, Nagoya dan Osaka menggunakannya untuk berulang alik ke tempat kerja.
Sementara itu, hanya 10 peratus menggunakan kereta persendirian dan dari segi penggunaan tenaga, kereta api hanya membabitkan tiga peratus guna tenaga berbanding 80 peratus bagi kenderaan persendirian. Berita Harian - 31 Januari 2007.

Berkenaan isu ini apa yang saya nampak selain daripada ketidakcekapan perkhidmatan, rakyat khususnya warga kota kurang memilih perngangkutan awam khususnya bas kerana kos tambang yang terlalu tinggi. Di sini kita ambil contoh perjalanan daripada Sungai Way ke Kuala Lumpur. Jika sekitar tahun 1990 hingga 1999 dahulu tambang bagi mana-mana bas hanya sekitar RM 1 dan jika kita masih ingat kewujudan Bas Mini ketika itu membolehkah kita kemana-mana destinasi dengan tambang hanya 60 sen. Namun ianya semakin lama semakin naik dan kini tambang untuk ke Kuala Lumpur daripada Sungai Way mencecah RM 2.50. Ini bermakna untuk ke Kuala Lumpur tambang sahaja seseorang itu harus membelanjakan RM 5.00. Maka ini adalah suatu yang membebankan lebih-lebih lagi bagi mereka yang bekerja.

Oleh kerana itulah mereka termasuk saya sendiri lebih berminat menggunakan kenderaan sendiri khususnya Motorsikal untuk ke tempat kerja kerana walaupun harga pertrol meningkat namun kos menggunakan motorsikal masih lagi rendah berbanding pengangkutan awam. Tambahan lagi untuk menaiki bas khususnya kita terpaksa berebut-rebut dengan pengguna yang lain dan juga masalah kesesakan. Bagi seseorang yang menggunakan kereta pula mungkin kos petrol yang digunakan lebih kurang sama dengan tambang yang perlu dibayar jika menaiki kenderaan awam. Namun adalah lebih baik menaiki kenderaan sendiri kerana tidak perlu berebut-rebut dengan pengguna yang lain.

posted by Lidah Penghunus @ 1:04 PM   1 comments

1 Comments:

At 10:43 PM, Blogger zlaa said...

Assalamualaikum wbt

Terima kasih kerana melawat blog saya. Baru seminggu tiba di Uk dan menggunakan pengangkutan awam untuk ke Universiti. Kemudahan baik sekali. http://www.zlaa.blogspot.com

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter