Monday, January 29, 2007

Usahlah lagi mahu membebankan rakyat.

Assalamualaikum.

Akhbar hari ini menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Zulhasnan Rafique mencadangkan agar dikenakan caj atau bayaran kepada mereka yang memandu secara berseorang ketika memasuki Kuala Lumpur.

Caj bayaran kesesakan yang sedang dalam kajian Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) itu adalah bagi mengatasi masalah berkenaan yang sekian lama membelenggu Kuala Lumpur terutama pada waktu puncak Utusan Malaysia - 29 Januari 2007.

Nampaknya setelah rakyat dibebankan dengan kadar Tol yang semakin meningkat mereka cuba pula untuk menambahkan lagi beban rakyat dengan cadangan ini. Rakyat sudah cukup dibebankan dengan kenaikan kadar Tol serta harga petrol yang tidak turun-turun. Sepatutnya kerajaan haruslah mencari pendekatan yang lain untuk mengatasi kesesakan, bukannya melibatkan duit poket rakyat.

Sedangkan Tol itu sendiri juga telah meyebabkan kesesakan lebih-lebih lagi apabila kadar Tol dinaikkan daripada RM 1 kepada RM 1.60. Akibatnya urusan pembayaran Tol menjadi lama kerana baki terpaksa dikembalikan dan ini menambahkan lagi kesulitan kepada pengguna lebuhraya. Di sini juga kita ingin bertanya adakah kerajaan juga bercadangkan untuk mengurangkan bayaran Tol kepada mereka yang berkongsi kenderaan?

posted by Lidah Penghunus @ 4:10 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter