Sunday, January 28, 2007

Berkenaan keputusan pilihanraya kecil Dun Batu Talam

Assalamualaikum.

Sebelum ini dalam siri pilihanraya yang disertai oleh Pas atau PKR debarannya ialah tentang keputusan undian, parti mana yang menang majoriti. Namun pilihanraya Dun Batu Talam kali ini debarannya ialah tentang keputusan peratus keluar mengundi. Sebagaimana yang telah sedia maklum peratusan keluar mengundi yang telah diumumkan ialah sebanyak 67.8 peratus. Walaupun ini bermakna Pas dan PKR gagal dalam sasarannya mengurangkan peratus keluar mengundi sehingga 50 peratus namun peratus keluar mengundi bagi pilihanraya kecil ini berbanding pilihanraya umum 2004 mencatatkan penurunan sebenarnya. Ini ditambah lagi dengan jumlah undi rosak yang dicatatkan sebanyak 385 yang juga menggambarkan sebagai tanda boikot terhadap pilihanraya yang di adakan.

Di sini kita dapati peratus yang tidak keluar mengundi ialah 32.7 peratus iaitu sejumlah 3445. Jika angka ini ditambah dengan undi yang diperolehi oleh calon bebas iaitu 419 undi dan ditambah pula dengan bilangan undi rosak sebanyak 385 maka kita akan dapat andaikan di sini bahawa sejumlah 4249 pengundi menolak calon BN iaitu satu angka yang lebih tinggi berbanding undi yang diperolehi oleh calon Pas pada tahun 2004 iaitu sebanyak 3422. Namun ini hanyalah satu andaian berdasarkan angka-angka yang ada. Namun bolehlah dikatakan bahawa Pas masih tidak hilang pengundi sebenarnya di Dun Batu Talam ini malahan mungkin bertambah.

Apapun dengan isu kelemahan SPR serta daftar pemilih yang meragukan, diikuti dengan penyalahgunaan jentera kerajaan dan media oleh BN maka peratus keluar mengundi dan juga majoriti yang besar yang diperolehi oleh BN ini masih tidak membawa apa-apa makna sebenarnya kepada iklim demokrasi negara. Dalam erti kata yang lain kemenangan mereka bolehlah dikatakan sebagai kemenangan yang tidak bermaruah.

posted by Lidah Penghunus @ 9:56 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter