Monday, January 15, 2007

Pilihanraya kecil Batu Talam kena pulau, Negeri Johor ditimpa banjir.

Assalamualaikum.

Bermula daripada deklarasi bersama Pas-PKR untuk memulaukan pilihanraya kecil Batu Talam minggu lalu, hingga ke hari ini akhbar-akhbar yang tidak bermaruah terus memaparkan komen-komen serta ulasan negatif daripada mereka yang juga tidak bermaruah tentang pemulauan pembangkang terhadap pilihanraya kecil Batu Talam. Yang paling banyak mereka mengatakan bahawa Pas dan PKR kononnya memulaukan pilihanraya kerana takut kalah. Apa yang hendak ditakutkan dengan kekalahan sedangkan bukan sekali Pas pernah menghadapi kekalahan. Saya juga tertarik dengan komen di bawah ini;

Jika mereka konsisten dengan keputusan mereka, mereka seharusnya boikot pilihan raya umum dan pilihan raya kecil yang lain, tetapi mengapa hanya pada pilihan raya ini mereka buat keputusan seperti ini.
"Kita kena tanya mengapa di Kelantan, di mana mereka menang, mereka tidak boikot sedangkan SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) yang mengendalikannya adalah SPR yang sama," Berita Harian - 15 Januari 2007.

Memang sebelum ini pun telah wujud banyak ketidakadilan dalam proses pilihanraya cumanya pilihanraya kecil kali ini Pas dan pakatan alternatif mengambil keputusan untuk memboikotnya setelah mendapati banyak kesalahan yang timbul dan ianya ditambah lagi dengan pengakuan yang keluar daripada lidah pengerusi SPR sendiri tentang kelemahan yang berlaku dalam SPR. Cerita pula tentang Kelantan jika kita lihat pada pilihanraya umum 2004 Pas banyak kehilangan kerusi dan puncanya juga adalah kerana kelemahan oleh SPR itu sendiri. Walau bagaimanapun Pas tetap terus bertanding di negeri berkenaan khususnya dalam pilihanraya kecil Pengkalan Pasir untuk mempertahankan kemenangan di negeri berkenaan kerana kita percaya dengan sokongan padu daripada rakyat Kelantan sendiri masih mampu untuk mematahkan perancangan jahat mereka.

Hishammuddin yang juga Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia berkata, jentera pilihan raya BN akan bergerak sehingga hari penamaan calon.
Katanya, beliau berpuas hati dan berbangga melihat sokongan yang datang bukan saja dari Pemuda seluruh Semenanjung malah pemimpin komponen BN dari Sabah dan Sarawak."
Mereka ada bersama kita pada hari ini (semalam), walaupun hari ini bukan hari penamaan calon tetapi pelancaran Bilik Gerakan Pemuda Umno BN sempena pilihan raya kecil DUN Batu Talam. Berita Harian - 15 Januari 2007.

Berkenaan petikan akhbar di atas ini pula kita sedia maklum bahawa ketika ini selatan negara sekali lagi dilanda banjir yang lebih dahsyat. Jika dahulu semasa pertama kali banjir di Johor apabila Pemuda Pas mengadakan himpunan 15,000 pemuda di Kota Bharu, pemimpin serta pemuda Umno terus membidas pemuda Pas sebagai terlalu berpolitik dan tidak mengambil berat kesusahan rakyat. Dan sekarang makin jelas tidak bermaruahnya mereka apabila sudah muktamad pembangkang memulaukan pilihanraya tetapi mereka masih mahu meletakkan jentera pilihanraya di Dun Batu Talam. Sedangkan alangkah baik jika mereka mengambil pendirian bahawa pemulauan pilihanraya oleh Pas ini membolehkan mereka untuk menumpukan sepenuhnya terhadap banjir di Johor.

posted by Lidah Penghunus @ 11:22 PM   2 comments

2 Comments:

At 2:22 AM, Blogger admin said...

Salam..singgah jap nk tau isu semasa :)

 
At 11:04 PM, Blogger Lidah Penghunus said...

salam (: selalu2 la singgah di sini.

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter