Thursday, January 11, 2007

Pembangkang umum boikot pilihanraya kecil. Apa kata Tan Sri pengerusi SPR?

Assalamualaikum.

Semalam pakatan alternatif, Pas dan Parti Keadilan Rakyat telah mengumumkan untuk memulaukan pilihanraya kecil Dun Batu Talam yang akan diadakan 28 Januari ini. Bagi saya ianya adalah satu keputusan yang tepat memandangkan beberapa perkara yang jelas membuktikan kelemahan sistem pengundian di negara ini dan ianya ditambah dengan pengakuan pengerusi SPR kelmarin

Berita televisyen jam 8 malam tadi pula telah memaparkan reaksi pengerusi SPR sendiri, Tan Sri Ab. Rashid berhubung keputusan pembangkang itu. Apa yang saya nampak kenyataan Tan Sri Rashid itu amat bertentang dengan kesedaran yang beliau luahkan tentang kelemahan SPR kelmarin apabila beliau dengan bersahaja mengatakan bahawa pembangkang bebas untuk menyertai atau tidak mana-mana pilihanraya yang diadakan.

Sepatutnya sebagai pengerusi kepada badan yang mengurus pilihanraya beliau haruslah berasa terhina apabila sesebuah parti politik memulaukan pilihanraya kerana ianya adalah mesej yang jelas daripada mereka bahawa perjalanan pilihanraya di negara ini tidak adil. Parti pemerintah juga sepatutnya merasa terhina dengan pemboikotan ini kerana ianya membawa makna bahawa kemenangan mereka adalah kemenangan yang tidak bermaruah yang tiada nilainya.

Namun apa lagi yang boleh diperkatakan lagi kepada mereka yang sudah jelas tidak bermaruah ini. Cumanya kita memboikot pilihanraya ini bukanlah kerana kita pengecut, tetapi ianya adalah sebagai bantahan kepada iklim demokrasi negara yang masih lagi belum pulih ini.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   1 comments

1 Comments:

At 7:22 PM, Anonymous Anonymous said...

mata ditutup, kaki dipasong dan tangan diikat. gelanggang pula curang dan lantai berminyak.

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter