Wednesday, January 10, 2007

Maklumbalas daripada cadangan pengerusi SPR.

Assalamualaikum.

Semalam kita telah mendengar cadangan daripada pengerusi SPR agar badan pengurusan pilihanraya itu dirombak secara besar-besaran dalam usaha mengembalikan keyakinan rakyat dan pelbagai pihak terhadap SPR. Maklum balas daripada cadangan tersebut dalam akhbar hari ini seperti kebiasaannya ianya sudah tentulah akan disambut baik oleh parti-parti pembangkang. Malahan beberapa ahli parlimen Umno juga turut menyambut baik cadangan ini antaranya ahli parlimen Johor Bahru Datuk Shahril Samad dan pemangku pengerusi BBNBC, Datuk Raja Ahmad Zainuddin.

Namun begitu lain pula dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz yang mengatakan bahawa SPR tidak perlu dirombak. Beliau memberikan alasan bahawa badan berkenaan telah menjalankan tanggungjawabnya dengan baik selama 50 tahun berfungsi sebagai pengendali pilihanraya. Persoalannya benarkah SPR telah menjalankan tanggungjawabnya dengan baik seperti yang didakwa Datuk Nazri itu? Apakah datuk Nazri tidak meniliti 6 perkara yang telah dinyatakan oleh Tan Sri Rashid semalam yang jelas sebagai punca kelemahan SPR selama ini. Buktinya ketika cadangan itu dibuat semalam dan hari ini, BN terus mempergunakan media perdana untuk berkempen dan akhbar hari ini pula melaporkan tentang pendedahan Pas bahawa terdapat kewujudan pengundi kaum india di kawasan yang majoritinya seratus-paratus melayu serta orang asli di Dun Batu Talam.

Jika beginilah keadaannya apalah gunanya Pas menyertai pilihanraya. Sudahlah kos untuk menyertai pilihanraya terlalu mahal seperti kata Tok Guru Nik Aziz tetapi pilihanraya berjalan secara tidak adil. Oleh itu seperti kata pemangku pengerusi BBNBC bahawa Tan Sri Rashid lebih tahu tentang kelemahan badan yang beliau ketuai. Dalam kata yang lain Tan Sri Rashid lebih tahu dosa-dosanya terhadap pembangkang selama ini maka tidak ada sebab untuk cadangan itu ditolak.

posted by Lidah Penghunus @ 8:28 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter