Thursday, December 28, 2006

KPDNHEP beri amaran peniaga naikkan harga.

Assalamualaikum.

Dalam akhbar hari ini Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) menyampaikan amarannya kepada para peniaga agar tidak menaikkan harga barangan sayuran dan ikan sewenang-wenangnya atas alasan banjir.

Sambil mengakui wujud kenaikan harga sayuran dan ikan, Menterinya, Datuk Mohd Shafie Apdal, berkata tindakan mereka itu bukan saja tidak bertanggungjawab malah menyusahkan rakyat.
“Kita memahami jika negeri terbabit banjir mengalami kenaikan harga sayuran kerana terputus hubungan dan tanaman musnah. Tetapi adalah tidak masuk akal, harga sayuran dinaikkan antara sembilan hingga 12 peratus dengan alasan banjir di negeri lain termasuk ibu negara. Berita Harian - 28 Disember 2006.

Ikutkan sebab peniaga-peniaga ini menaikkan harga barang bukan hanya kerana banjir baru-baru ini sahaja tetapi juga didorong oleh kenaikan kos pengeluaran akibat daripada kenaikan harga bahan api, tarif elektrik dan tarif air yang kesemua ini dikira kos pengeluaran. Sepatutnya kerajaan yang perlu diberi amaran agar tidak menaikkan harga minyak, Tol dan sebagainya secara sewenang-wenangnya dan kemudian memberikan alasan yang sama iaitu kenaikan di Malaysia masih lagi rendah berbanding negara lain. Kerana sudah jelas bahawa tindakan kerajaan inilah sebenarnya yang telah menyusahkan rakyat termasuk golongan peniaga kecil bukan kroni ini.

posted by Lidah Penghunus @ 10:41 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter