Monday, December 25, 2006

Berkenaan banjir di Johor - Benarkah Pas tidak prihatin?

Assalamualaikum.

Di sini saya berminat untuk mengulas sedikit tentang kejadian banjir di beberapa tempat negeri Johor yang dilihat oleh pelbagai pihak sebagai satu yang mengejutkan dan tidak disangka-sangka. Dahulu kita biasa dengar kenyataan daripada pemimpin Umno bahawa negeri bawah pemerintah mereka tidak berlaku banjir sedangkan Kelantan bawah pemerintahan Pas sering berlaku banjir. Namun begitu tahun lepas Allah telah tunjukkan dengan berlakunya banjir di utara semenanjung. Dan sekali lagi tahun ini berlaku pula banjir di negeri kelahiran Umno iaitu di Johor.

Cuma apa boleh dikatakan di sini bahawa banjir yang berlaku di Kelantan tiap-tiap penghujung tahun itu adalah musim sedangkan banjir yang berlaku di negeri Johor adalah bencana atau bala. Saya mengatakan begini kerana banjir di Kelantan adalah secara tahunan dan dipanggil musim banjir. Oleh kerana itu tiap-tiap hujung tahun negeri berkenaan akan membuat persiapan untuk menghadapinya dan maka dengan itu ianya tidaklah menjadi masalah yang besar. Sedangkan di negeri Johor pertama sekali dalam sejarah berlaku banjir yang seteruk itu.

Tambah memalukan apabila berlakunya kejadian pecah masuk atau kecurian di kedai atau rumah mangsa banjir di Johor sehingga dalam akhbar hari minggu semalam ianya disentuh oleh perdana menteri sendiri yang mengarahkan agar penyangak banjir ini ditahan. Sedangkan kita belum pernah dengar lagi perkara seumpama ini berlaku di negeri Kelantan yang tiap-tiap tahun banjir itu. Makin parah apabila akhbar hari ini melaporkan tentang dua puluh ekor buaya yang dibela secara haram terlepas dan membahayakan mangsa banjir di Muar dan Kota Tinggi. Apapun kita tetap mendoakan agar mangsa-mangsa banjir ini tidak kira di Kelantan mahupun Johor agar selamat dan diberikan kekuatan dalam menghadapi situasi ini.

Cerita juga tentang banjir ini saya ingin mengulas sedikit tentang dakwaan Tan Sri Muhd Taib dan Khairy Jamaludin bahawa Pas tidak sensitif tentang penderitaan rakyat apabila terus mengadakan program Himpunan 15,000 pemuda di Kota Bharu pada masa beberapa negeri dilanda banjir. Apa yang ingin saya sebutkan di sini program tersebut telah pun dirancang lama dan begitu penting untuk kesinambungan perjuangan sayap pemuda Pas dan oleh kerana itu ianya harus diteruskan. Walau bagaimanapun oleh kerana berlakunya banjir di Johor Pemuda Pas Pusat telah memberikan perlepasan kepada Pemuda negeri Johor agar mereka dapat memberikan bantuan kepada mangsa banjir di negeri mereka. Tambahan lagi sebelumnya ini Pas sudah pun menggerakkan ahli-ahlinya daripada pelbagai peringkat untuk membantu mangsa-mangsa banjir di negeri Johor dan juga Melaka malahan ada pimpinan Pas sendiri yang terperangkap dalam banjir ketika membuat tinjauan. Laporannya kita boleh lihat sendiri menerusi Harakahdaily.

Satu lagi yang hendak saya sebutkan berkenaan dakwaan mereka itu, Pas menitikberatkan soal pilihanraya tujuannya juga adalah kerana tidak mahu lagi melihat rakyat terus menderita di bawah pemerintahan Barisan Nasional yang semakin lama semakin menindas rakyat dengan kenaikan harga minyak, tarif air, elektrik juga Tol. Jelas di sini bahawa Muhd Taib dan Khairy ketandusan modal apabila membuat tuduhan tanpa mahu selidik dahulu apa sebenarnya yang berlaku.

posted by Lidah Penghunus @ 10:12 PM   1 comments

1 Comments:

At 10:37 AM, Anonymous Anonymous said...

Yup, apa yg tuan katakan itu ada benarnya. Mereka dah takde idea, yg ada pun tidak berasas saja.
Teruskan perjuangan

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter