Thursday, December 21, 2006

Isu mualaf kembali murtad.

Assalamualaikum.

Akhbar hari ini ada menyentuh tentang isu gejala murtad atau kembali kepada agama asal oleh golongan mualaf atau saudara yang baru memeluk islam yang sekarang ini dilihat semakin serius.

Kekurangan pegawai agama yang memantau dan membimbing saudara baru (mualaf) mendalami Islam selain ceteknya pengetahuan agama menyebabkan ada di antaranya kembali ke ajaran asal mereka.
Jabatan Agama Islam di setiap negeri menerusi Unit Mualaf masing-masing melantik pegawai khas untuk memantau dan memberi bimbingan kepada saudara baru.

Bagaimanapun, disebabkan jumlah pegawai yang sedikit menyebabkan mereka tidak mampu berada di setiap kawasan bagi memantau dan memberi bimbingan kepada saudara baru. Berita Harian - 21 Disember 2006.

Oleh kerana itulah kerajaan negeri Kelantan beberapa bulan yang lepas telah mengambil pendekatan memberikan galakan berbentuk kewangan kepada pendakwah yang sedia berkahwin dengan orang asli yang beragama Islam di negeri berkenaan dan tinggal di perkampungan orang asli. Tujuannya agar para pendakwah ini dapat memberikan kefahaman Islam yang mendalam kepada saudara-saudara baru ditempat mereka tinggal sekaligus memastikan agar saudara-saudara baru ini tidak terus hanyut terkapai-kapai dan akhirnya kembali ke agama asal. Namun adalah menyedihkan apabila usaha kerajaan Kelantan ini telah dipersendakan oleh pihak media yang dikawal oleh parti pemerintah.

Sekarang ini pun kita lihat tidak kurang ramainya juga di kalangan mereka ini memeluk Islam hanya semata-mata untuk perkahwinan. Sepatutnya melalui perkahwinan pun boleh menjadi ruang si suami atau pun isteri menerapkan secara mendalam kepada pasangan mereka yang baru memeluk Islam, tidak perlu kepada pegawai-pegawai agama. Namun oleh kerana tujuannya untuk perkahwinan semata-mata perkahwinan maka Islam hanya pada nama sahaja sedangkan amalannya tiada dan lebih berbahaya apabila berlakunya perceraian maka bercerailah juga si mualaf itu tadi dengan akidah tauhidnya.

Ini juga adalah salah pemerintah sendiri yang tidak melaksanakan hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah kepada pesalah murtad mengakibatkan mereka menganggap bahawa keluar daripada Islam semudah keluar daripada agama asal. Dalam kes baru-baru ini mereka sibuk untuk merebut mayat orang yang telah murtad sedangkan ramai lagi orang Islam yang telah direntap akidah mereka akibat tiadanya undang-undang murtad yang sebenar.

posted by Lidah Penghunus @ 9:44 PM   1 comments

1 Comments:

At 5:22 AM, Anonymous Anonymous said...

syabas buat kerajaan Kelantan atas tindakan menyediakan bantuan kewangan kepada pegawai agama yg berkahwin dgn orang asli.

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter