Tuesday, December 19, 2006

Berkenaan Malaysia di arena antarabangsa.

Assalamualaikum.

Yang pertamanya tentang lawatan perdana menteri ke Venezuela dan juga keabkraban Pak Lah sendiri dengan Presiden Venezuela Hugo Chavez . Akhbar hari ini Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar menyatakan bahawa Imej Malaysia di arena antarabangsa tidak akan terjejas kerana keakrabannya dengan pemimpin negara yang berhaluan kiri yang memperjuangkan fahaman sosialis itu.

Berita TV3 tadi pula sekali lagi Pak Lah menyatakan bahawa keakrabannya dengan Hugo Chavez yang juga dilihat begitu keras kritikannya terhadap Amerika Syarikat tidak akan menimbulkan kemarahan negara Amerika terhadap Malaysia. Nampak seolah-olah bahawa Pak Lah walaupun telah bersua muka dengan pemimpin yang paling berani menentang Amerika tetapi beliau masih lagi takut dengan Amerika. Sepatutnya beliau haruslah mengikut jejak langkah presiden negara tersebut yang berani mengkritik negara kuasa besar yang jelas tidak adil.

Yang keduanya tentang permintaan negara Amerika agar Malaysia menjadi orang tengah dalam menyatukan semula Iraq yang sedang bergolak seperti yang disiarkan pada berita TV3 tadi. Persoalannya mampukah Malaysia di bawah Pak Lah menjadi penyatu kepada negara yang bergolak itu sedangkan di bawah kepimpinan Pak Lah sendiri, sesama parti komponen BN pun boleh berbalah. Yang terbaru perbalahan antara PPP dan Gerakan. Jadi adalah baik jika Pak Lah selesaikan dahulu kelemahan-kelemahan dalam pentadbirannya yang kini jelas tidak terkawal.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter