Sunday, December 10, 2006

Seri Paduka mahu imej Parlimen dipelihara

Assalamualaikum.

Kali ini saya tertarik untuk menyentuh berkenaan ucapan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail yang telah pun menamatkan tempoh lima tahun pemerintahan baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong Malaysia. Sebelum ini di Harakahdaily titah baginda yang mahu semua menteri kabinet sepakat dan tidak berpecahbelah telah dilihat sebagai bukti perdana menteri hilang kawalan. Jadi di sini saya tertarik pula dengan titah perintah seri paduka berkenaan ahli-ahli parlimen;

Yang di-Pertuan Agong Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail mahu Ahli Parlimen meningkatkan khidmat kepada masyarakat serta menjaga nama baik dan imej mereka dengan menjauhi perbuatan salah guna kuasa serta melanggar undang-undang. Berita Harian - 9 Disember 2006.

Bagi saya titah seri paduka ini bertepatan sekali dengan isu-isu yang timbul akhir-akhir ini bersangkutan dengan ahli parlimen dan juga ahli dewan undangan negeri terutama sekali berkenaan penyalahgunaan kuasa. Dan bila sebut tentang penyalahgunaan kuasa ini ianya sudah tentulah bukan daripada ahli parlimen parti pembangkang. Bukan lagi rahsia bahawa yang terlibat dengan salahguna kuasa ini adalah ahli parlimen daripada BN.

Jadi salahsatu cara yang terbaik untuk pemulihan imej parlimen ini ialah menyingkirkan terus mereka yang jelas tidak amanah serta menyeleweng dalam pilihanraya umum akan datang dan menaikkan ahli-ahli parlimen yang amanah terutamanya di kalangan pembangkang. Dalam erti kata yang lain pemulihan mestilah bermula di tangan rakyat sendiri. Dengan cara ini jika tidak sepenuhnya pun dengan ramainya ahli-ahli parlimen pembangkang, segala gerak-geri kerajaan dapat pantau dengan lebih berkesan.

Buktinya di Selangor walaupun hanya ada dua orang wakil pembangkang tetapi beberapa isu penyelewengan telah dapat dibongkar dan diambil tindakan. Bayangkan jika ada ramai lagi wakil-wakil pembangkang terutama sekali daripada Pas. Sudah tentu suara masyarakat Islam juga akan dapat disuarakan.

posted by Lidah Penghunus @ 11:39 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter