Tuesday, December 05, 2006

Merdekakah kita jika Umno sahaja yang menuntut kemerdekaan?

Assalamulaikum.

Cuma hendak menyentuh sedikit tentang ucapan Fellow Penyelidik Kanan, Institut Tamadun dan Dunia Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Datuk Dr Syed Hussein Al-Attas pada Seminar Kebangsaan Mengenai Pemikiran Datuk Onn. Dalam akhbar hari ini beliau menyebut;

Tiada orang lain...bukan komunis walaupun mereka mendakwa berjasa menuntut kemerdekaan. Pemimpin komunis seperti Abdullah CD, Rashid Maidin atau Chin Peng tidak terbabit dalam gerakan kemerdekaan ini."Mereka hanya mahu mengusir British dan menggantikannya dengan komunis... ini bukan kemerdekaan tetapi satu bentuk imperialisme," Berita Harian - 5 Disember 2006.

Jika Prof. Syed Hussein boleh mengatakan sedemikian saya juga boleh mengatakan bahawa British sebenarnya tidak berniat untuk memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu pada masa itu, mereka hanya mahu mewarisikan tradisi penjajahan mereka kepada Umno. Dan Umno juga telah setuju untuk mewarisi segala sistem penjajah untuk teruskan diamalkan dinegara ini. Buktinya hingga kini undang-undang yang diturunkan oleh Allah tidak dilaksanakan oleh mereka malahan mereka terus mempertahankan undang-undang drakonian seperti ISA yang telah dibuat oleh penjajah.

Di sini bukan bermaksud untuk saya membela Parti Komunis. Tetapi jika kita renungi kembali dengan adanya PKM dan beberapa gerakan yang lain sebagai penentang yang telah membuatkan British berasa tidak selasa lagi untuk menjajah serta mentadbir negara ini dan seterusnya menyerahkan pentadbiran kepada orang tempatan. Andaikan jika pada masa itu hanya Umno sahaja yang menjadi gerakan yang menuntut kemerdekaan. Dalam keadaan yang agak selesa itu dan dalam keadaan Umno yang agak berlembut itu saya tidak fikir yang British akan memberikan kemerdekaan seawal tahun 1957 dan jika itulah keadaannya saya juga percaya pada masa itu akan ada wujud pula serpihan berhaluan kiri daripada Umno yang akan berjuang secara bersenjata menentang British. Wallahu 'alam.

posted by Lidah Penghunus @ 4:48 PM   2 comments

2 Comments:

At 7:47 AM, Blogger sufi said...

ap buktinya?

 
At 7:48 AM, Blogger sufi said...

ad bukti?

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter