Tuesday, November 28, 2006

Berkenaan salahlaku pelajar IPT.

Assalamualaikum.

Saya agak tertarik dengan laporan akhbar hari ini yang menyebut tentang beberapa salah laku pelajar IPTA dan IPTS di negara kita.

sepanjang 35 tahun iaitu daripada 1971 hingga 2006, hanya 3,818 kes salah laku membabitkan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) dilaporkan.Beliau berkata, jumlah sebanyak 3,818 itu hanya menunjukkan purata sebanyak 100 kes setahun.
Daripada jumlah itu, katanya, kes khalwat di kalangan pelajar IPT paling tinggi iaitu 735 kes.
Selain itu, penyelewengan akademik sebanyak 632 kes, membawa nota sewaktu peperiksaan (270), kesalahan lalu lintas (212) dan penyalahgunaan dadah (107). Berita Harian - 28 November 2006.

Apa yang dapat kita perhatikan daripada kes-kes yang disebutkan itu tidak ada pun salahlaku yang berkaitan dengan kegiatan subversif, demonstrasi dan penglibatan dengan politik luar kampus. Sedangkan perkara-perkara berkenaanlah yang paling dibimbangi oleh pihak kerajaan dan juga pentadbir universiti. Mereka memandang pelajar yang aktif dan agresif ini seolah-olah lebih jahat daripada mat rempit dan penagih dadah hinggakah dalam pilihanraya kampus pelbagai usaha dilakukan untuk memastikan pelajar-pelajar jenis ini tidak duduk dalam Majlis Perwakilan Pelajar.

Akibatnya daripada kerisauan mereka terhadap mahasiswa yang mahukan Islam ini yang mereka cop sebagai propembangkang dan ekstrim maka lahirlah mahasiswa yang semakin tahun semakin menurun akhlak mereka pada era MPP dikuasai oleh pelajar proaspirasi. Seperkara lagi jika mereka sebut bahawa angka-angka yang disebutkan tidak membimbangkan, mereka perlu ingat bahawa itu adalah yang ditangkap dan yang masih bebas kita tidak tahu berapa angkanya. Silap-silap berkali ganda angkanya.

posted by Lidah Penghunus @ 10:02 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter