Tuesday, November 21, 2006

Hadharatul Madinah bukan Islam Hadhari

Assalamualaikum.

Hari ini saya cuma ingin menyentuh sedikit tentang kenyataan Dato' Seri Najib Tun Razak yang cuba menyamakan idea Ibn Khaldun iaitu Hadharatul Madinah atau Tamadun Bandar dengan Islam Hadhari ciptaan mereka.

Dalam pada itu, ketika berucap merasmikan persidangan antarabangsa itu, Najib berkata, antara idea penting yang diasaskan oleh Ibn Khaldun ialah ‘hadarah’ yang bermaksud tamadun bandar yang berkait dengan perkataan ‘hadhari’.
Islam Hadhari, ujarnya, merujuk kepada polisi dan pendekatan kerajaan untuk membangunkan Islam di negara ini.
‘‘Mungkin kita boleh membantu memberikan pemahaman yang lebih baik kepada rakyat Malaysia mengenai polisi Islam Hadhari melalui penulisan Ibn Khaldun,” katanya. Utusan Malaysia - 21 November 2006.


Jika hendak disebut tentang Hadhari Tuan Guru Abdul Hadi Awang juga ada menyebut tentang perkataan Tajdid Hadhari dan Hadharah Islamiah, asy-Syahid Syed Qutb pun adalah menyebut perkataan Hadhari dalam bukunya yang bertajuk Petunjuk sepanjang jalan dan ramai lagi ulama' dan ilmuan Islam turut menyentuh tentang konsep Hadhari ini dalam diskusi ilmiah mereka. Namun bezanya perkataan Hadhari mereka dan juga Ibnu Khaldun dengan Hadhari oleh Umno ialah mereka meletakkan tamadun berdasarkan garis panduan yang telah ditetapkan oleh Islam sedangkan Umno jelas cuba membahagikan Islam itu kepada yang bertamadun dengan yang tidak bertamadun.

Kembali kepada idea Ibnu Khaldun itu tadi ianya jelas bahawa yang disebutnya adalah Tamadun Bandar kerana sesuatu bandar itu juga mempunyai tahap ketamadunannya yang tersendiri dan sesuai sebagai seorang ilmuan Islam saya percaya konsep ketamadunan yang cuba dibina untuk sebuah bandar itu tidak akan lari daripada landasan Islam. Maka ianya amat berbeza sekali dengan idea Islam Hadhari yang digunakan oleh Umno. Buktinya lihatlah bandar-bandar di negara kita sendiri adakah ianya terbina daripada tamadun yang berasaskan kepada Islam? Jika ada pun hanyalah bentuk-bentuk binaannya sahaja sedangkan roh Islamnya tiada.

posted by Lidah Penghunus @ 4:26 PM   2 comments

2 Comments:

At 7:39 AM, Blogger admin said...

Assalamulaikum
Memang pendekatan Islamik pemimpin kerajaan begitu ketara untuk mengelirukan rakyat kerana mereka tahu inilah satu-satunya cara untuk menarik perhatian umum.

 
At 7:39 AM, Blogger admin said...

*Assalamualaikum

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter