Friday, November 17, 2006

Berkenaan hari kedua perhimpunan agung Umno.

Tiada bapa anak pun berbisa.
Jika dengan kegagalan Tun Dr Mahathir mendapatkan tempat sebagai perwakilan bahagian Kubang Pasu ke perhimpunan agung Umno dahulu adalah satu kelegaan bagi pemimpin tertinggi Umno terutama sekali presidennya dan kegembiraan ini bertambah-tambah lagi apabila Tun tidak dapat hadir ke perhimpunan kali ini atas sebab kesihatan. Namun begitu suara kritikan Tun ini rupa-rupanya masih lagi tidak dapat ditutup apabila anaknya pula iaitu Datuk Mukhriz Mahathir mengeluarkan kenyataan pedas terhadap presiden Umno.

Dalam kenyataan yang disiarkan sebuah akhbar berbahasa Inggeris semalam, Mukhriz dilaporkan sebagai berkata beliau ‘sedikit’ kecewa dengan ucapan dasar Abdullah yang disifatkannya bukan perkara baru.Mukhriz berkata, kandungan ucapan berkenaan sudah disampaikan Abdullah pada Perhimpunan Agung Umno tahun lalu dan beliau mengharapkan sesuatu yang baru daripada Presiden. Berita Harian - 17 November 2006.

Kenyataan anak Tun Dr Mahathir yang juga exco pemuda Umno ini jelas telah menimbulkan kemarahan di kalangan pemimpin Umno terutama sekali pemimpin pemuda.

Beliau yang sedih dan kecewa dengan kenyataan Mukhriz mengkritik ucapan dasar Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kelmarin, berkata tindakan itu keterlaluan, memalukan dan berlawanan dengan ketetapan Pemuda yang menyokong Perdana Menteri.
Sementara itu, Bernama melaporkan beberapa pemimpin Umno membidas Mukhriz dan menganggap kenyataan Exco Pemuda itu tidak mencerminkan dirinya sebagai seorang pemimpin yang mengutamakan kepentingan parti. Berita Harian - 17 November 2006.

Sebelum ini pada perhimpunan wanita juga ketuanya, Dato' Seri Rafidah dilihat menghentam Tun secara tidak langsung walaupun sebelum itu dinasihatkan oleh presiden agar tidak menghentam peribadi seseorang dan ianya tidak pula menjadi isu oleh mereka. Dalam berita pagi tadi disiarkan ucapan salah seorang exco pemuda Umno yang memberi reaksi terhadap kenyataan yang dibangkitkan oleh Mukhriz Mahathir itu. Exco berkenaan menyebutkan bahawa jika Mukhriz mendakwa bahawa ucapan presiden bukan perkara yang baru, kita umat islam juga menganut agama yang sama, kitab yang sama dan tuhan yang sama dari dahulu hingga sekarang dan bukan sesuatu yang baru.

Jika benar seperti yang dikata mengapa undang-undang kita menggunakan undang-undang ciptaan manusia, warisan penjajah, bukan undang-undang daripada kitab al quran? Dan mengapa perlu adanya Islam Hadhari sedangkan Islam itu sudah ada sejak dahulu lagi?


Apa yang telah dilaksanakan oleh kerajaan Pas, dituntut dalam perhimpunan agung Umno.
Umno yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, diminta mempertimbang semula keputusan menolak cuti bersalin 90 hari yang dikemukakan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.
Wakil Wanita Umno, Dr Azizah Johor, berkata kepemimpinan parti dan kerajaan seharusnya menghargai pengorbanan wanita yang mengandung dan membesarkan anak hingga berjaya menjadi modal insan berkualiti. Berita Harian - 17 November 2006.


Permintaan wakil wanita Umno ini telah pun dilaksanakan oleh kerajaan negeri Kelantan yang ditadbir oleh Pas yang selama ini mereka dakwa sebagai meminggirkan kaum wanita. Maka apalagi yang mereka tunggu dalam Umno yang selama ini terbukti gagal membela bangsa Melayu, kaum wanita, apatah lagi agama Islam secara menyeluruh. Adalah lebih baik sahaja mereka menyertai Pas bersama-sama memperjuangkan Islam yang syumul ini.

posted by Lidah Penghunus @ 2:52 PM   2 comments

2 Comments:

At 9:02 AM, Anonymous Anonymous said...

setuju!

 
At 10:05 PM, Blogger Iman Albesuty said...

pendirian pemimpim-pemimpin UMNO tak tetap.Perhimpunan agung yang berlangsung hanya pentas untuk memuji dan memuja pemimpin mereka seolah-olah terlepas dari sebarang dosa dan kesilapan.

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter