Thursday, November 16, 2006

Berkenaan hari pertama perhimpunan agung Umno.

Adakah negara ini, melayu ini hak orang-orang Umno sahaja?
Cadangan agar syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dikepalai oleh orang-orang Umno sebelum ini bergema lagi semalam oleh wakil Umno Pulau Pinang, Senator Datuk Musa Sheikh Fadzir yang mendesak agar profesional muda dalam Umno diberi jawatan dalam GLC.

Kita dah 60 tahun Umno ditubuh, 49 tahun merdeka, kita tidak ketandusan pemimpin atau calon untuk jadi CEO GLC. “Kita ada Puteri, Wanita, Pemuda, kalau tak nak bagi pada orang tua macam saya tak apa sebab kita yang melahirkan generasi ini, kita patut bagi, jangan cemburu dan jangan lupa orang Umno sendiri," katanya disambut tepukan gemuruh perwakilan. Berita Harian - 16 November 2006.

Di sini kita mempersoalkan adakah di negara ini hanya orang Umno sahaja yang ada hak, adakah hanya ahli-ahli Umno sahaja merupakan orang melayu di negara ini dan adakah hanya orang-orang Umno sahaja yang mempunyai kelayakan akademik, kepakaran serta profesionalisme hinggakan hanya mereka sahaja yang berhak memiliki jawatan penting dalam GLC? Adakah orang-orang bukan ahli Umno, orang-orang Pas, Keadilan bukan orang melayu kerana tidak menyertai Umno?


Kerajaan bertanggungjawab lahirkan masyarakat ulul al-bab
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, adalah menjadi tanggungjawab kerajaan menyediakan prasarana dan membekalkan kemudahan untuk melahirkan masyarakat ulul al-bab, iaitu masyarakat yang mampu menghadapi dunia moden.
Menurutnya, program pembangunan akal untuk membangunkan masyarakat ulul al-bab – barisan insan yang berupaya menganalisis, menguasai sains, memahami falsafah dan menguasai teknologi – adalah satu kewajipan untuk membolehkan ummah mendaki tangga kemajuan hingga sampai ke puncak kejayaan. Utusan Malaysia - 16 November 2006.


Adalah sesuatu yang menyedihkan apabila dalam hasrat melahirkan masyarakat yang mampu menghadapi dunia moden Pak Lah hanya memikirkan persediaan-persediaan kebendaan semata-mata sedangkan bila sahaja disebut tentang dunia moden terdapatnya di sana pelbagai jenis gejala atau penyakit sosial serta pengaruh negatif daripada dunia luar yang perlunya pembangunan kerohanian dan pendekatan Islam dalam usaha menanganinya.


Dulu timbalan preseiden selalu datangkan masalah, kini presiden.
Tertarik dengan ucapan wakil Pahang, Datuk Dr Ahmad Shukri Ismail yang menyatakan bahawa sejarah Umno menunjukkan bahawa orang yang sentiasa memberi masalah kepada Presiden adalah Timbalan Presiden tetapi timbalan presiden hari ini, Dato Seri Najib Tun Razak memberikan sokongan padu dan tidak membawa masalah kepada presiden.

Jika benarlah seperti yang dikatakan, mungkinkah pada hari ini presiden pula sebenarnya yang mendatangkan masalah kepada parti iaitu Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi? Apapun sama-sama kita lihat berapa penggalkah beliau boleh bertahan sebagai PM dan juga presiden Umno.

posted by Lidah Penghunus @ 4:25 PM   1 comments

1 Comments:

At 5:36 AM, Blogger admin said...

Assalamualaikum
Syukran kerana menjemput ana melawat ke laman saudara. Sungguh kritis saudara mengupas isu semasa. Semoga terus thabat dlm mewarnai alam maya dgn coretan yg boleh menyedarkan masyarakat.

http://zubaralhadid.blogspot.com

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter