Thursday, November 23, 2006

Di sebalik lawatan Bush ke Indonesia

Assalamualaikum.

Di samping meneliti tentang isu-isu dalam negara terutama perhimpunan agung Umno kita juga tidak lupa tentang isu-isu luar negara khususnya yang menyentuh negara umat Islam. Cuma pada penulisan ini saya hanya ingin fokus sedikit tentang lawatan presiden Amerika Syarikat, George W. Bush ke Indonesia yang telah disambut dengan bantahan serta demonstrasi oleh hampir 50.000 rakyat Indonesia kerana sikap zalim Bush dan pentadbirannya terhadap umat Islam terutamanya di Iraq dan Afghanistan.

Bila baca akhbar hari ini apa yang kita dapati kemungkinan lawatan Bush ke Indonesia dan beberapa negara Asean lain adalah untuk memujuk negara-negara umat Islam menghantar tentera ke Iraq kononnya sebagai tentera pengaman. Dan nampaknya negara yang mempunyai umat Islam teramai itu sudah pun bersedia untuk menghantar tentera mereka ke Iraq malahan mengajak negara-negara umat Islam yang lain berbuat demikian.

Menteri Luar Indonesia, Hassan Wirajuda, berkata Jakarta bersedia menghantar pasukan pengaman ke Iraq dan bersedia menggalakkan negara Muslim lain menyusuli tindakan Jakarta.
Rumah Putih sebelum ini sudah berkata ia sememangnya bersedia menyenaraikan negara Muslim dalam usaha itu bagi mengurangkan beban ke atas askar Amerika. Berita Harian - 23 November 2006.

Bagi saya tindakan Indonesia dan juga negara umat Islam yang lain menghantar tenteranya ke negara teluk itu sebenarnya akan menjadikan tentera mereka sebagai benteng atau perisai bagi mengurangkan angka korban serta kecederaan tentera Amerika. Kerana kita sudah maklum bahawa pihak penentang di Iraq akan menentang sesiapa sahaja yang dilihat bekerjasama dengan tentera Amerika dan juga kerajaan Iraq. Tambahan lagi jika tentera dan Polis tempatan Iraq sendiri pun mereka akan bunuh, apatah lagi tentera asing.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter