Wednesday, November 22, 2006

Kisah di negeri Selangor yang bebas setinggan.

Assalamualaikum.

Jika tuan-tuan masih ingat beberapa hari sebelum hari raya sebulan yang lepas kerajaan negeri Selangor telah mengiystiharkan dengan bangganya bahawa negeri itu telah bebas daripada penempatan setinggan sama seperti mereka mengisytiharkan negeri Selangor sebagai negeri maju. Namun begitu rupa-rupanya pengisytiharan itu hanyalah dusta semata-mata apabila baru-baru timbul kes perobohan secara paksa setinggan Kampung Berembang, Ampang.

Sebenarnya bukan sahaja di kawasan Ampang sana sahaja, malahan di beberapa tempat lagi di Selangor ini masih ada lagi penempatan setinggan dan melalui tinjauan saya sendiri didapati bahawa ianya didiami oleh orang tempatan sendiri. Mereka yang tercicir daripada program pemindahan ini adalah golongan yang berpendapatan rendah yang tidak mampu membayar tidak mampu membiayai kos pemindahan.

Namun begitu kerajaan pimpinan Khir Toyo nampaknya lebih ghairah untuk membersihkan negeri Selangor ini daripada penempatan setinggan tanpa mahu mempedulikan kesusahan serta kesulitan yang dihadapi oleh rakyat terutamanya yang berpendapatan rendah.

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) akan menemui Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo, dalam tempoh terdekat bagi menyelesaikan isu merobohkan setinggan Kampung Berembang, Ampang, di sini sehingga mencetuskan kekecohan, kelmarin.
pertemuan itu termasuk membincangkan soal dasar perumahan diamalkan Kerajaan Selangor terutama dalam usaha mencapai setinggan sifar 2006.
Perkara yang akan turut dibangkitkan ialah mengenai kakitangan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) yang bertindak keterlaluan sehingga menyebabkan kecederaan penduduk terbabit yang sifatkan sebagai salah guna kuasa.
Beliau hairan bagaimana penempatan setinggan itu dirobohkan sedangkan pemaju atau MPAJ tidak menyediakan kediaman baru sehingga persiapan dan emosi pelajar yang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), terjejas. Berita harian - 22 November 2006.

Apa yang dipaparkan dalam akhbar pada perenggan atas ini adalah salahsatu daripada episod kezaliman kerajaan negeri Selangor yang ghairah untuk membersihkan negeri itu daripada setinggan sedangkan gejala rasuah, pembalakan haram, kilang-kilang haram dan pusat-pusat hiburan serta judi haram masih lagi berleluasa.

posted by Lidah Penghunus @ 10:48 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter