Friday, November 24, 2006

Antara gerai sate Dato' Zakaria dengan perumahan setinggan di Ampang.

Assalamualaikum.

Setelah beberapa minggu terlibat dengan kontroversi berhubung banglo mewah milik Datuk' Zakaria. Akhirnya semalam gerai sate milik keluarga beliau yang dirobohkan oleh MPK. Walau bagaimanapun tidak mengapalah kerana yang penting undang-undang perlu dilaksanakan walaupun terhadap seorang wakil rakyat.

Kerja merobohkan kedai di Pandamaran yang bermula jam 9.50 pagi itu berjalan lancar tanpa sebarang kejadian tidak diingini. Kira-kira 100 anggota penguat kuasa terdiri daripada polis, MPK, Majlis Daerah Klang, pekerja Tenaga Nasional Bhd (TNB) dan anggota Rela mengawasi lokasi gerai sejak jam 9 pagi sebelum merobohkan premis itu. Berita Harian - 24 November 2006.

Kelihatannya juga kerja-kerja meroboh berjalan lancar tanpa halangan serta gangguan berbeza dengan kerja-kerja meroboh penempatan setinggan di Ampang yang mendapat bantahan daripada penduduk. Hal yang demikian kerana tindakan merobohkan perumahan setinggan milik penduduk adalah sesuatu yang zalim kerana dijalankan secara paksa dan terburu-buru sedangkan perobohan terhadap gerai sate milik keluarga YB itu adalah kerana salah laku beliau sendiri yang membina gerai di kawasan larangan sedangkan beliau adalah seorang Adun yang patut menjadi contoh kepada rakyat.

Di sini juga saya agak tertarik dengan kenyataan pegawai daerah Klang, Dato' Bakhtiar Hussin seperti yang disiarkan pada akhbar di bawah ini;

Mengenai kemungkinan ia tidak dirobohkan jika tidak didedahkan media masa, Bakhtiar berkata, ia akan kekal kerana binaannya cantik di kawasan berkenaan.
Bakhtiar juga berkata, selain gerai haram yang dibina atas zon penampan dan kawasan lapang, kilang haram juga bakal mendapat nasib sama.
Bagaimanapun, katanya, ada beberapa isu yang perlu ditangani termasuk peluang pekerjaan dan masalah sosial yang mungkin wujud apabila kilang haram dirobohkan. Berita Harian - 24 November 2006.

Yang pertamanya di sini sudah jelaslah bahawa sikap mereka yang akan tutup sebelah mata jika salah laku wakil rakyat ini tidak dihebahkan dalam media. Yang keduanya pula timbul Persoalan adakah peluang pekerjaan dan masalah sosial boleh dijadikan alasan untuk mereka tidak merobohkan kilang haram sedangkan pelbagai risiko sudah pasti akan timbul bagi pekerja-pekerja kilang haram ini terutamanya sekali dari segi jaminan keselamatan dan jika benar mereka mengambil berat tentang masalah sosial seharusnyalah mereka merobohkan dahulu pusat-pusat hiburan 'haram' dan 'halal' yang tumbuh bagai cendawan di negeri Selangor maju ini.

posted by Lidah Penghunus @ 3:12 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter