Wednesday, November 29, 2006

Lima lebuhraya naik Tol.

Assalamualaikum.

Setelah kita dibebankan dengan kenaikan harga minyak yang tak turun-turun, kenaikan tarif elektrik, kenaikan tarif air, kini kita dibebankan lagi dengan kenaikan Tol bagi lima buah lebuhraya di Lembah Klang. Apa yang disebut dalam akhbar hari ini bahawa kenaikan itu telah mengambil kira pelbagai aspek dan tidak membebankan pengguna. Nampaknya mereka terlupa bahawa pengguna telah terbeban dengan pelbagai kenaikan yang saya sebutkan tadi. Bayangkan jika sesuatu perniagaan dan pengeluaran itu menanggung kos daripada petrol, elektrik, air dan tol, maka berapa pula harga sesuatu barang atau perkhidmatan terpaksa dinaikkan bagi menampung kenaikan-kenaikan tersebut.

Jika kita menonton televisyen semasa diumumkan kenaikan tarif elektrik dahulu maka keluarlah iklan yang mengajar pengguna untuk menjimatkan elektrik dengan slogan "alah, bukannya susah kalau nak jimat." Dan kini setelah tarif air naik, iklan tentang penjimatan air pula dipaparkan di TV. Kononnya iklan-iklan ini mahu mengajar rakyat Malaysia yang tidak tahu berjimat. Ketika diumumkan kenaikan tarif air dahulu menteri besar Selangor, Dato' Seri Khir Toyo mengatakan bahawa kenaikan tersebut untuk mengajar pengguna-pengguna yang membazir air.

Namun dalam akhbar yang lain hari melaporkan tentang kenyataan Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Seri Dr. Lim Keng Yaik yang mendakwa wujudnya penyelewengan dalam urusan pengeluaran bil air oleh syarikat pemegang konsesi dan Jabatan Bekalan Air (JBA) negeri-negeri.

Dengan menyifatkannya sebagai perbuatan ‘bisa diatur’, beliau berpendapat, gejala itu adalah punca ada syarikat konsesi dan JBA negeri yang merekodkan kerugian air tanpa hasil (NRW) sehingga mencecah lebih 50 peratus.
Katanya, penyelewengan tersebut banyak membabitkan syarikat gergasi yang menggunakan air sehingga bilnya mencecah ratusan ribu ringgit sebulan.
“Ada kejadian air dicuri tidak dibilkan mengikut kadar yang sepatutnya dan ia diuruskan hanya secara ‘bisa diatur’ bukan di pejabat tetapi di kedai-kedai kopi. Utusan Malaysia - 29 November 2006.


Nampaknya pihak yang diberi amanah dan tanggungjawab yang menyeleweng, cuai, rakyat juga yang kena tanggung beban, dituduh pula membazir. Inilah nasib kita rakyat marhain bawah pemerintahan Barisan Nasional.

posted by Lidah Penghunus @ 11:20 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter