Sunday, December 03, 2006

Tolak konsep yang mirip Malayan Union. Bahaya lagi konsep sekular yang bertopengkan Islam.

Assalamualaikum.

Pada hujung-hujung minggu ini saya hanya tertarik untuk menyentuh sedikit tentang kenyataan menteri besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman yang menyeru rakyat menolak apajua yang mirip dengan konsep Malayan Union kerana bertentangan dengan idea kenegaraan yang diwarisi dalam perjuangan UMNO dan orang Melayu.

Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, atas nama globalisasi, terdapat kecenderungan sesetengah pihak untuk menuntut supaya semua orang menerima apa sahaja prinsip-prinsip sejagat sehingga menafikan idea kenegaraan warisan.
‘‘Kalau kita memahami mengapa gagasan Malayan Union di zaman Datuk Onn ditolak orang Melayu, seharusnya kita juga mestilah memahami bahawa unsur-unsur yang mirip dan menuju ke arah konsep tersebut juga tidak boleh diterima. Utusan Malaysia - 3 Disember 2006.


Apa yang disebut oleh MB Johor ini mungkin hanya melibatkan soal prinsip dan perjuangan kemerdekaan sesebuah negara yang lebih bersifat kepada semangat kenegaraan. Namun begitu apabila menyebut tentang persoalan ini juga ada sesuatu yang lebih penting yang perlu diberi peringatan kepada rakyat yang menyentuh soal aqidah. Ianya adalah berkenaan dengan konsep-konsep atau isme yang bertentangan dengan Islam dan juga sesuatu yang mirip dengannya.

Jika dahulu mungkin kita hanya mendengar tentang konsep Sekularisme, Liberalisme, Komunisme, Sosialisme dan pelbagai lagi faham yang tercetus daripada siri-siri revolusi di negara barat. Namun pada hari ini konsep-konsep ini telah bertambah dengan pelbagai kombinasi serta sedikit pengubahsuaian namun begitu dasarnya tetap bertentangan dengan Islam. Antara yang boleh disebutkan di sini ialah Islam Liberal iaitu satu konsep yang kononnya berasaskan kepada Islam tetapi sebenarnya Islam itu hanyalah topeng dan yang lebih dititikberatkan adalah perjuangan Liberalisme itu sendiri.

Ianya samalah dengan Islam Hadhari yang digunapakai oleh kerajaan ketika ini yang perkataan Islamnya hanyalah alat untuk berhadapan dengan Pas namun konsep serta perjuangannya masih lagi sama seperti yang terkandung dalam perlembagaan Umno. Jika kita kembali kepada sejarah kemerdekaan negara dahulu golongan yang mahukan Islam keluar daripada Umno dan menubuhkan Pas adalah kerana mereka tidak mahu bersama-sama dengan perjuangan Sekularisme dan apajua yang mirip dengannya dan dasar Islam yang syumul dalam Pas ini diperkukuhkan lagi apabila parti ini beralih kepada kepimpinan ulama'.

posted by Lidah Penghunus @ 9:11 PM   1 comments

1 Comments:

At 9:10 AM, Blogger irdhi_hayati said...

salam..nizah hidayah ni..maaf x reply sms awak..
anyway tahniah dah dpt keje..keje elok2 yer..
saya still kat uitm ni,2,3 hr ni x berpaa sihat..batuk2 je..
oklah x nk gangu,,bye

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter