Wednesday, December 06, 2006

Bila penjara sudah sesak.

Assalamualaikum.

Terpanggil untuk mengulas laporan akhbar hari ini tentang pendedahan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Fu Ah Kiow tentang kesesakan teruk tujuh buah penjara di negara ini.

Katanya, tujuh penjara berkenaan ialah Kota Kinabalu, Tawau dan Sandakan di Sabah; Sungai Buloh dan Kajang di Selangor; Pulau Pinang dan Simpang Renggam, Johor.
“Sebagai contoh, Penjara Sungai Buloh mempunyai kapasiti 2,500 penghuni tetapi setakat 27 November lalu, seramai 4,874 orang ditempatkan di situ, iaitu melebihi 70 peratus daripada kapasiti dibenarkan,”
Fu berkata, antara punca kesesakan disebabkan terlalu ramai tahanan reman dan pesalah yang sedang dibicarakan di tempatkan di dalam penjara. Berita Harian - 6 Disember 2006.

Cuma ada dua sahaja yang ingin saya sebutkan di sini. Yang pertamanya ianya menggambarkan kepada kita bahawa kadar jenayah di negara ini semakin menjadi-jadi dan yang keduanya inilah harga yang perlu dibayar oleh kerajaan kerana tidak melaksanakan hukum Allah kerana jika undang-undang Islam terlaksana seperti hukum hudud tidak perlulah pesalah-pesalah yang disabitkan dengan jenayah mencuri disimpan di dalam penjara. Dan ianya juga sudah semestnyalah akan meningkatkan perbelanjaan kerajaan berkaitan pengurusan penjara dan banduan ini. Berkenaan perenggan di bawah ini pula;

Katanya, dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), kerajaan akan membina 10 penjara baru sebagai tambahan kepada 28 penjara sedia ada, termasuk penjara di Bentong, Pahang; Machang, Kelantan; Kuching (Sarawak); Sungai Udang (Melaka); Pulau Pinang dan Perlis.
Bagaimanapun, Fu berkata, pembinaan penjara baru masih tidak dapat menyelesaikan masalah kesesakan di penjara berikutan jumlah mereka yang melakukan jenayah semakin meningkat. Berita Harian - 6 Disember 2006.

Nampaknya mereka juga sedar bahawa ini adalah petanda jenayah semakin meningkat namun begitu langkah menambah pembinaan penjara seolah-olah ucapan alu-aluan dan selamat datang kepada penjenayah bagi memenuhkan penjara-penjara yang akan di bina. Begitulah bagaimana bijaknya kerajaan BN memerintah.

posted by Lidah Penghunus @ 9:58 PM   1 comments

1 Comments:

At 5:55 PM, Anonymous Anonymous said...

bikin aja lagi penjara baru

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter