Thursday, December 14, 2006

Sekitar pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-13.

Assalamualaikum.

Melihatkan paparan akhbar hari tentang pertabalan Sultan Mizan Zainal Abidin sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-13, sejuk mata memandang apabila melihat baginda digandingkan dengan Sultanah Nur Zahirah, permaisuri yang bertudung sekaligus menjadi seri paduka permaisuri agung kedua yang bertudung di negara ini. Sebagaimana yang kita telah maklum bahawa seri paduka baginda pernah digandingkan dengan Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam mentadbir negeri Terengganu semasa era pemerintahan Pas. Jadi adalah menjadi harapan kita sebagai rakyat jelata agar semasa beliau sebagai Yang dipertuan agung nanti, Islam akan terus dibela oleh institusi kesultanan lebih-lebih lagi memandangkan Islam sekarang ini sedang diserang dengan pelbagai bentuk.

Meneliti juga pada akhbar hari ini tiada pun dijumpai ayat yang menyebut tentang permaisuri agung yang bertudung. Yang hanya disebut ialah tentang agung yang termuda dalam sejarah. Memang benar bahawa rekod permaisuri agung pertama yang bertudung telah pun dipecahkan oleh permaisuri agung yang terdahulu dari Selangor. Namun bukan mudah sebenarnya untuk melihat permaisuri agung di negara ini bertudung. Tambahan lagi rakyat belum pernah lagi merasa perdana menteri yang isterinya bertudung. Yang ada dahulu pun setakat isteri timbalan perdana menteri iaitu Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Apapun sedalam-dalam tahniah diucapkan kepada seri paduka payung negara kerana pada masa kerajaan negeri Kelantan dibidas oleh pelbagai pihak atas sebab melaksanakan tanggungjawab berkenaan pemakaian muslim, seri paduka permaisuri telah membuktikan bahawa kewajipan menutup aurat tidak mengira siapa walaupun golongan diraja.

posted by Lidah Penghunus @ 10:29 PM   1 comments

1 Comments:

At 10:03 PM, Anonymous Anonymous said...

Alhamdulillah dgn keprihatinan sdr.. kami pun berharap institusi kesultanan di bawah Sultan Mizan memberi impak kpd pemerintahan negara yg jauh tersasar, walaupun sedikit!

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter