Wednesday, December 20, 2006

Rakyat Kelantan paling banyak layari laman web lucah?

Assalamualaikum.



Gambarajah di atas ini adalah statistik yang dikeluarkan Laman Web Google yang kononnya menunjukkan orang Kelantan paling banyak melayari laman web lucah berbanding negeri lain. Di sini saya tertarik dengan komen seorang sahabat bahawa jika kita perhatikan item bagi negeri Kelantan hanya satu kawasan sahaja iaitu Kota Bharu. Sedang jika kita lihat negeri Selangor ianya terbahagi kepada tiga kawasan iaitu Kelang, Petaling Jaya Shah Alam. Cuba jika ketiga-tiga kawasan tersebut digabungkan. Sudah tentu angkanya lebih tinggi daripada Kelantan. Begitulah juga dengan negeri Johor yang terbahagi kepada dua kawasan iaitu Batu Pahat dan Johor baru.

Nampaknya statistik ini sengaja dipaparkan bertujuan untuk memburuk-burukkan negeri Kelantan bawah pemerintahan Pas. Sedangkan rakyat bukan bodoh, bukan tidak reti untuk membaca sesuatu gambarajah. Akhirnya yang jelas bodoh adalah diri mereka sendiri yang dari dahulu cuba untuk mencari kelemahan kerajaan pimpinan ulama' di Kelantan. Di situ dipaparkan juga komen seorang pensyarah tentang isu ini yang menyebut bahawa ianya berpunca daripada Kelantan yang mengamal dasar lebih konservatif dalam hal-hal sensitif seperti seksualiti.

Persoalannya adakah ini bermaksud mereka mahu kerajaan Tok Guru Nik Aziz mengamalkan dasar yang lebih terbuka dengan membenarkan pergaulan bebas, membuka lebih banyak pusat-pusat hiburan, pusat perdagangan seks sebagai langkah penyelesaian? Di sini juga mereka harus ingat bahawa tidak mustahil ramai juga di kalangan rakyat Kelantan sendiri yang minum arak secara sembunyi di Kelantan, namun adakah Tok Guru Nik Aziz sebagai menteri besar akan menanggung dosa daripada perbuatan mereka yang jelas degil itu? Sedangkan sebagai pemimpin beliau telah sedaya-upaya menutup segala pintu maksiat di negeri Serambi Mekah itu. Tetapi jika masih ada segelintir rakyat yang masih degil apalagi yang Tok Guru Nik Aziz boleh buat. Ini juga adalah kerana dasar kerajaan pusat sendiri yang telah menyukarkan perlaksanaan Islam secara menyeluruh di Kelantan. Kerajaan negeri Kelantan sendiri tidak mampu untuk menyekat siaran-siaran TV yang banyaknya berunsur negatif daripada masuk ke rumah-rumah rakyat Kelantan.

posted by Lidah Penghunus @ 11:16 PM   1 comments

1 Comments:

At 1:58 PM, Anonymous Anonymous said...

hmmm..biasalah..apabila kite cuba berbuat baik,akan ramai yg membenci..

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter