Saturday, December 30, 2006

Tol naik, cukai jalan turun.

Assalamualaikum.

Sepatutnya selepas tajuk 'Jendela 2006' siang tadi maka saya blog ini tidak akan beroperasi sehinggalah hari selesa tahun hadapan. Namun begitu berita TV waktu perdana tadi Pak Lah mengumumkan bahawa cukai jalan bagi pelbagai jenis kenderaan akan diturunkan bermula 1 Januari ini.

Kononnya penurunan kadar cukai jalan ini adalah sebagai mengurangkan beban rakyat ekoran daripada kenaikan kadar Tol yang juga akan berkuatkuasa Januari tahun hadapan. Apa yang hendak saya sebutkan di sini yang pertamanya rakyat sebenarnya bukan baru sahaja dibebankan oleh Tol sahaja malahan seawal tahun 2006 lagi rakyat telah dibebankan dengan kenaikan harga minyak diikuti dengan elektrik dan air.

Yang keduanya apa yang kita nampak di sini kerajaan lebih rela mengorbankan pendapatannya dengan mengurang perolehan daripada cukai jalan demi menyelamatkan syarikat-syarikat konsesi lebuhraya yang jelas sikap kapitalis mereka apabila hanya memandang keuntungan sebagai matlamat. Tambahan lagi cukai jalan yang dikurangkan itu hanya perlu dibayar sekali atau dua kali dalam setahun sedangkan Tol yang meningkat kadarnya itu perlu dibayar setiap kali ianya dilalui oleh rakyat.

posted by Lidah Penghunus @ 10:47 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter