Monday, January 08, 2007

Genderang perang di Batu Talam telah pun berbunyi.

Assalamualaikum.

Belum pun tiba hari penamaan calon untuk pilihanraya kecil Dun Batu Talam, Barisan Nasional dan Umno nampaknya sudah pun memulakan kempennya dalam usaha mempertahankan kerusi yang menanginya dalam pilihanraya umum yang lepas. Yang pastinya akhbar-akhbar perdana di negara ini akan dijadikan sebagai budak suruhan untuk berkempen serta memburuk-burukkan parti pembangkang. Ianya termasuklah akhbar Utusan Malaysia yang sebelum ini dipertahankan oleh Umno daripada bergabung dengan kumpulan NST kononnya untuk mempertahankan kredibiliti akhbar berkenaan. Sedangkan yang nyata sama ada bergabung atau tidak mereka tetap sebuah akhbar yang tidak bermaruah.

Seperti yang kita lihat dalam akhbar hari ini dipaparkan kenyataan ahli Parlimen Bera agar pengundi tidak terpengaruh dengan ceramah pembangkang sedangkan belum pun bermula kempen daripada pembangkang, mereka terlebih dahulu telah mula berkempen dengan memperalatkan segala apa yang ada termasuk akhbar dan televisyen. Dalam laporan akhbar itu juga ketua Umno bahagian Bera itu turut mendakwa bahawa Pas menggunakan taktik serta isu lapuk. Jika benar Pas guna isu lapuk kita mahu tahulah apa isu lapuk yang dibawa itu. Adakah kenaikan Tol, penindasan, korupsi serta penyelewengan itu isu lapuk? Siapakah yang sebenarnya yang membawa isu lapuk jika tidak BN yang asyik menyebut tentang isu pembangunan yang realitinya selalu kecundang.

Dalam tajuk berita lain pada akhbar yang sama pula Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam menyelar kenyataan Tok Guru Nik Aziz yang menyifatkan pilihan raya di negara ini sebagai pilihan raya ongkos.

Katanya, kerajaan selama ini tidak pernah menjanjikan ongkos untuk menang dalam mana-mana pilihan raya, sebaliknya ia merupakan tanggung jawab untuk membantu rakyat.
Jelasnya, kerajaan sentiasa berniat baik dan sedia membantu rakyat sepanjang tahun selain membela nasib orang miskin.
“Keadaan ini berbeza dengan parti pembangkang yang tidak mempunyai peruntukan untuk membela nasib golongan yang memerlukan,” jelasnya. Utusan Malaysia - 8 Januari 2007.


Nampaknya ketua menteri Melaka ini tidak memahami maksud kenyataan rakan sejawatannya bahawa yang dimaksudkan ongkos itu adalah perbelanjaan yang terpaksa ditanggung oleh parti bertanding terutamanya yang melibatkan nilai deposit yang terlalu tinggi. Sebut juga berkenaan rasuah pilihanraya ianya juga tidak dapat dinafikan lagi kerana jelas bahawa wang adalah antara senjata Umno dan Barisan Nasional untuk memenangi pilihanraya.

Maka dengan ini diharapkan agar rakyat khususnya pengundi di Dun Batu Talam tidak terpengaruh dengan propaganda oleh budak suruhan Umno dan Barisan Nasional ini.

posted by Lidah Penghunus @ 11:15 PM   1 comments

1 Comments:

At 3:25 PM, Blogger INDERA KENCANA said...

Teringat pada arwah Dato' Mazlan yang dikerat 18...

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter