Friday, February 09, 2007

Berkenaan kediaman rasmi perdana menteri

Assalamualaikum.

Saya ingin mengulas sedikit tentang akhbar hari ini yang memaparkan tentang Tunku Abdul Rahman yang ketika itu menjadi Ketua Menteri hanya diberikan rumah yang tarafnya untuk kerani sahaja sebagai kediaman rasmi.

Layanan British terhadap Tunku Abdul Rahman ketika mula memegang jawatan Ketua Menteri selepas pilihan raya pertama pada 1955 sebagai ‘menyedihkan’ apabila penjajah hanya mahu memberikannya ‘rumah kerani’.
Akhirnya, mereka memberi rumah bekas Menteri Besar, tetapi pada satu malam hujan lebat dan ia bocor teruk. Jadi malam itu saya bersumpah, untuk menuntut merdeka dalam masa dua tahun dan bukan lagi empat tahun seperti saya janjikan sebelum ini.” Berita Harian – 9 Febuari 2006.

Apa yang kita nampak di sini begitulah keadaannya pemimpin kita dahulu di bawah penjajahan British yang diperlakukan sesuka hati oleh mereka sedangkan kita adalah tuan punya milik negara yang dikenali sebagai Tanah Melayu ketika dahulu. Namum begitu negara sudah pun mencapai kemerdekaan. Malahan sudah masuk usia ke 50 tahun pun. Namun adalah sesuatu yang menyedihkan apabila perdana menteri kita ketika ini bermewah-mewah dengan kediaman rasmi yang bernilai 200 Juta sedangkan rakyat jelata ada yang duduk di rumah yang serba daif.

posted by Lidah Penghunus @ 11:41 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter