Monday, February 05, 2007

Hentikan siasatan dokumen konsesi tol – Majlis Peguam

Assalamualaikum.

Jika sebelum ini kerajaan mempergunakan Akta Rahsia Rasmi untuk menutup segala kesilapan yang mereka lakukan, dalam akhbar hari ini tindakan kerajaan itu telah dikritik oleh majlis peguam yang meminta agar kerajaan menghentikan siasatan ke atas mereka yang memiliki salinan perjanjian konsesi Tol

Majlis Peguam menggesa kerajaan menghentikan usaha untuk menyiasat dan bertindak ke atas mereka yang membekalkan atau menerima salinan perjanjian konsesi tol.
Pengerusinya, Yeo Yang Poh berkata, perjanjian itu sepatutnya dibuka kepada orang ramai untuk mereka mengetahui keadaan sebenar dan seterusnya memahami serta menyokongnya.
‘‘Sekiranya kesilapan dilakukan dan sesetengah bahagian perjanjian itu melibatkan kepentingan orang awam, kesilapan itu sepatutnya diumumkan dan tindakan untuk mengatasinya perlu diambil.
‘‘Satu kesilapan akan menjadi masalah besar sekiranya ia terus dirahsiakan Utusan Malaysia - 5 Febuari 2006.


Memang benarlah kata Majlis peguam itu kerana perjanjian konsesi Tol ini melibatkan duit poket rakyat maka rakyat berhak mengetahui kandungan perjanjian berkenaan dan jika terbukti terdapat beberapa kesilapan yang akan merugikan rakyat maka sepatutnyalah ianya diperbetulkan semula bukan dibiarkan sehingga terus-menerus membebankan rakyat. Jika perjanjian Royalti Minyak Terengganu yang ditandatangani oleh menteri kewangan boleh bertukar menjadi MOU semasa pemerintahan Pas di Terengganu mengapa perjanjian konsesi Tol ini tidak boleh dikaji semula?

posted by Lidah Penghunus @ 4:06 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter