Wednesday, February 21, 2007

Mat Rempit ditatang oleh putera Umno, Diterajang pula oleh Datuk Seri Rais Yatim.

Assalamualaikum.

Saya tertarik untuk mengulas satu laporan akhbar tentang kenyataan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim dan seorang ahli bahasa agar tidak digunakan perkataan Mat Rempit kepada penunggang motorsikal yang menunggang secara melulu sebaliknya labelkan sahaja dengan sebutan dajal atau penyangak rempit. Alasannya kerana perkataan mat yang digandingkan kepada gejala rempit adalah terlalu sopan, tambahan lagi perkataan Mat adalah kependekan daripada nama Muhammad oleh itu ianya dianggap mencemari nama nabi junjungan Muhammad SAW.

Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, gelaran seperti ‘Penyangak Rempit’ atau ‘Dajal Rempit’ seharusnya diberikan untuk mencerminkan sikap buruk mereka.
Seorang budayawan, Prof. Dr. Siti Zainun Ismail berkata, istilah Mat Rempit bagi pelumba haram perlu ditukar kepada ‘Dajal Rempit’ atau ‘Jahal Rempit’.
“Gelaran ‘Mat’ bagi pelaku jenayah dan antisosial tidak praktikal dengan singkatan asalnya bermaksud ‘Muhammad’.
‘‘Muhammad itu sendiri mewakili nama mulia seorang nabi dan seharusnya ia ditukar kepada gelaran lain yang lebih sesuai,’’ Utusan Malaysia – 21 Febuari 2007.

Nampaknya sikap Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan dan ahli bahasa ini begitu berbeza sekali dengan sikap ketua Putera Umno sendiri yang dilihat begitu ‘sopan’ sekali melayan kerenah mat-mat rempit ini walaupun telah banyak kali mereka melampaui batas. Putera Umno begitu optimis bahawa mereka daripada kumpulan mat rempit inilah yang akan mengambil alih kepemimpinan negara di masa hadapan. Kalau boleh perkataan mat rempit itu juga hendak ditukar kepada putera rempit. Di sini saya lebih bersetuju dengan pandangan seorang lagi ahli bahasa;

Sementara itu, pensyarah Fakulti Bahasa dan Linguistik Universiti Malaya (UM), Profesor Madya Kamila Ghazali berkata, gelaran ‘Mat’ yang digunakan pada `Mat Rempit’ hanya satu nama dan tidak memberi apa-apa kaitan dengan nama mulia ‘Muhammad’.
“Perilaku ‘Mat Rempit’ sebenarnya yang menggambarkan baik atau buruknya tingkah laku dan bukan perkataan ‘Mat Rempit’ itu sendiri.
Jelas beliau, apa yang paling penting adalah usaha mengubah atau menghapuskan terus gejala ‘Mat Rempit’ daripada terlalu sibuk berfikir tentang gelaran mereka. Utusan Malaysia – 21 Febuari 2007.


Kerana jika mereka berpandangan sedemikian maka orang yang bernama Muhammad, Ibrahim atau Abu Bakar yang melakukan jenayah juga haruslah dilucutkan nama mereka pada kad pengenalan kerana mencemarkan nama para nabi dan sahabat.

posted by Lidah Penghunus @ 12:52 PM   1 comments

1 Comments:

At 11:23 PM, Blogger Ibnu Nawi Al- Yamani said...

itu benar kerana gelaran mat itu shot form kepada muhammad iaitu nabi kita, nabi kita rempit

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter