Friday, February 16, 2007

Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz cadang perkenalkan semula cawat besi?

Assalamualaikum.

Agak terkejut juga membaca saranan tokoh agama yang disegani Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz yang dipaparkan dalam akhbar hari ini agar pemakaian cawat besi perkenalkan kembali untuk mengelakkan jenayah rogol yang semakin menjadi-jadi.

Pemakaian cawat besi perlu dihidupkan kembali kerana wanita zaman kini banyak terdedah kepada jenayah rogol yang semakin berleluasa, kata tokoh agama, Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz.
Beliau membuat saranan itu memandangkan berlaku peningkatan kes rogol dan mangsanya pula bukan setakat wanita muda, tetapi juga kanak-kanak dan warga tua.
“Mungkin ia (pakai cawat besi) janggal dan kurang seronok didengar, namun inilah saranan terbaik kepada wanita bagi mengelak diri mereka dari dirogol,” katanya. Utusan Malaysia - 16 Febuari 2007.


Di sini saya amat-amat menghormati Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz sebagai seorang tokoh ulama' namun mengenai saranan beliau itu bagi saya adalah lebih baik dan lebih utama jika beliau menyebut tentang kembali kepada perlaksanaan undang-undang syariah sepenuhnya serta pemakaian menutup aurat bagi wanita Islam dan pemakaian sopan bagi wanita bukan beragama Islam.

Adalah tidak kena apabila kita terus menyentuh tentang pakaian yang di dalam sedangkan pemakaian yang menutup aurat yang tidak menjolok mata seperti tudung yang terletak di luar tidak disentuh. Di sini saya tidak pasti jika pada majlis itu Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz ada juga menyebut tentang saranan menutup aurat dan juga berpakaian sopan. Tetapi jika ada kita amat kesallah dengan akhbar yang hanya menyebut tentang cawat besi tetapi tidak menyebut kenyataan beliau tentang tuntutan menutup aurat serta berpakaian sopan.

posted by Lidah Penghunus @ 4:19 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter