Sunday, February 18, 2007

Harmoninya perlaksanaan Islam di Kelantan.

Assalamualaikum.

Sempena perayaan tahun baru cina yang disambut oleh kaum Tiong Hwa hari ini saya tertarik untuk mengulas paparan akhbar tentang seorang cina di Kelantan yang sudah memeluk Islam namun masih boleh bersama-sama dengan keluarga yang masih lagi beragama Buddha meraikan tahun baru cina.

Perbezaan agama bukan penghalang kepada ahli perniagaan, Mahadie Chan Abdullah, 55, bersama tujuh ahli keluarganya pulang ke Kampung Kulim, Wakaf Bharu di sini untuk meraikan ‘makan besar’ sempena Tahun Baru Cina.
Kepulangan Mahadie Chan dan isterinya, Rosnah Sadi, 44, serta enam anak mereka, Mohd Fadlie Chan, 24; Nor Fadhlina Chan, 23; Nor Azlina, 21; Nur Haslinda Chan 19; Mohd Hafifie Chan, 17 dan Mohd Adlie Chan, 14, ke rumah bapanya, Chan Jin Teng, 82, disambut seluruh adik beradik lain yang mengganut Buddha.Mahadie Chan berkata, kepulangannya menziarahi bapa dan adik beradiknya dianggap tradisi tahunan sejak memeluk Islam 30 tahun lalu dan tanggungjawabnya sebagai anak, selaras tuntutan Islam. Berita Harian - 18 Febuari 2007.

Apa yang hendak saya perkatakan di sini begitulah harmoninya perlaksanaan Islam di Kelantan bawah pentadbiran Tok Guru Nik Aziz. Masyarakat bukan Islam khususnya kaum cina hidup selesa tanpa rasa terancam, mereka bebas mengamalkan agama serta adat mereka sendiri tanpa rasa takut. Bagi yang sudah memeluk agama Islam pula mereka masih dapat diterima oleh keluarga mereka tanpa rasa sangsi. Ini menunjukkan betapa pentadbiran Tok Guru berjaya menunjukkan Islam yang sebenar yang memberi rahmat kepada sekalian alam. Pada waktu ini juga di Kelantan berlangsungnya kejohanan Nisa' Game iaitu kejohanan sukan yang dikhaskan untuk kaum wanita

Majlis perasmian Nisa’ Games 2007 yang berlangsung di Stadium Sultan Muhammad ke-1V dekat sini malam tadi dianggap hampir menyerupai pembukaan sukan berprestij lain di negara ini.
Perarakan masuk didahulukan enam anggota Nisa’ yang membawa bendera Malaysia diikuti 27 kontinjen mewakili 11 negeri dan 14 kawasan Parlimen di Kelantan. Apa yang membanggakan kontinjen dari Sabah dan Sarawak turut menyertai kejohanan Nisa’ Games yang berlangsung semalam dan hari ini.
Kehebatan tambah menyerlah lagi apabila perarakan masuk tiga kuda yang ditunggang tiga anggota Nisa’ dengan membawa bendera Malaysia, Kelantan dan Nisa’ Malaysia, kemudian diikuti kereta kuda juga membawa anggota Nisa’. Harakahdaily - 18 Febuari 2007.


Ini satu lagi bukti keterbukaan Islam yang diperjuangkan oleh Pas. Walaupun seorang wanita Islam itu diwajibkan menutup aurat tetapi mereka tidak dihalang untuk bersukan. Malahan apa yang lagi cantiknya Islam di sini sukan itu tidaklah membawa kepada tercemarnya maruah seseorang atlit wanita apabila terpaksa mendedahkan aurat di khalayak penonton.

posted by Lidah Penghunus @ 3:57 PM   1 comments

1 Comments:

At 4:54 PM, Blogger Lina Chan said...

thanx sebab menyelitkan sedikit pasal family saya di sini.. ^^

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter