Thursday, February 22, 2007

Adakah dengan tidak menyanyi lagu Negaraku bererti tidak patriotik?

Assalamualaikum.

Semalam sebuah akhbar perdana telah mendedahkan tentang sekolah menengah agama negeri dan sekolah agama rakyat di Kelantan yang tidak menyanyikan lagu Negaraku dan lagu negeri pada perhimpunan sekolah. Akhbar yang sama pada hari ini memaparkan reaksi daripada Pengerusi Biro Pendidikan Pergerakan Pemuda UMNO, Ahmad Ikmal Ismail yang menyifatkan tindakan sekolah-sekolah di bawah Yayasan Islam Kelantan (YIK) itu sebagai memalukan

Pengerusi Biro Pendidikan Pergerakan Pemuda UMNO, Ahmad Ikmal Ismail berkata, tindakan sekolah di bawah pentadbiran Yayasan Kelantan itu seolah-olah mendidik para pelajar supaya tidak menghormati perlembagaan negara dan sultan sendiri.
Beliau berkata, tindakan tersebut juga menunjukkan Pas mahu mempolitikkan bidang pendidikan demi kepentingan parti mereka.
‘‘Saya pelik dengan tindakan tidak menyanyikan lagu Negaraku dan Selamat Sultan itu tetapi membenarkan pula lagu nasyid
Menurut sumber, para pelajar juga tidak ditanam dengan semangat patriotik terhadap bangsa dan negara, sebaliknya disemaikan dengan fahaman yang lebih menjurus ke arah pembentukan pegangan politik mereka pada masa depan.
Ahmad Ikmal berkata, Pergerakan Pemuda UMNO berpendapat tindakan seperti itu perlu dihentikan segera bagi mengelakkannya daripada memecahbelahkan masyarakat. Utusan Malaysia – 22 Febuari 2007.

Di sini saya tidak nampak bahawa jika tidak menyanyikan lagu kebangsaan bererti tidak patriotik, tidak cintakan tanah air jauh sekali boleh memecahbelahkan masyarakat. Jika kita lihat sekolah-sekolah kebangsaan bawah pentadbiran kerajaan pusat yang tiap-tiap minggu menyanyikan lagu Negaraku masalah displin dan jenayah di kalangan pelajar mereka juga amat membimbangkan. Kerana kecintaan kepada negara itu sebenar-benarnya adalah daripada hati setiap pelajar itu, bukan hanya dilafaz dibibir semata-mata melalui lagu Negaraku. Melalui didikan agama yang sempurna yang disemaikan oleh SAR ini juga secara automatik akan menyemai rasa cinta pelajar itu kepada negara kerana Islam juga mengajar penganutnya mencintai tanah airnya seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW.

Apa yang harus mereka tahu di sini, zaman sekarang ini penyakit sosial dan keruntuhan akhlak di kalangan pelajar amat-amat membimbangkan dan ianya tidak terlepas sekali di kalangan pelajar-pelajar yang mengambil jurusan agama. Oleh itu apa yang dilakukan oleh sekolah-sekolah bawah YIK yang didedahkan oleh akhbar semalam adalah usaha bersungguh-sungguh mereka menerapkan Islam yang kukuh ke dalam diri pelajar sebelum mereka melangkah keluar dari alam persekolahan dan memasuki dunia luar yang penuh mencabar. Dalam erti kata lain itulah perjuangan terakhir mereka sebelum pelajar-pelajar ini kembali ke alam dan persekitaran yang tidak sihat, penuh kemungkaran yang diwujudkan oleh kerajaan BN sendiri. Jadi ianya sebenarnya bukanlah bertujuan politik.

Menyentuh tentang isu lagu kebangsaan di sekolah ini kita juga mahu mendengar apa reaksi Sdr. Ahmad Ikmal berhubung saranan agar doa tidak dibacakan oleh pelajar beragama Islam pada perhimpunan mingguan sekolah atas alasan perpaduan kaum.

posted by Lidah Penghunus @ 10:27 AM   1 comments

1 Comments:

At 11:05 AM, Anonymous Anonymous said...

Dulu, masa saya kat MRSM Pengkalan Chepa, hanya nyanyi lagu NegaraKu masa assembly pagi. Tak pnah nyanyi pun lagu Selamat Sultan bangkali sampai la skang.

Takde la plak jadi isu.

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter